Etnocentryzm i ksenofobia
Żadna kultura współczesnego społeczeństwa nie rozwija się w izolacji od innych
kultur. Pomiędzy kulturami różnych zbiorowości kontaktujących się ze sobą zachodzą
procesy dyfuzji i osmozy. Rozwój masowego komunikowania się umożliwia wymianę
treści symbolicznych, informacji, wiedzy, dzieł artystycznych i ideologii.Jak napisał R.
Linton, „(...) nie istnieje obecnie kultura, która zawdzięczałaby więcej niż 10% całości
swych elementów wynalazkom poczynionym przez członków jej własnego
społeczeństwa". Pozostałe 90% zostało zapożyczone od innych kultur.
Pojęcie etnocentryzmu i ksenofobii wprowadził do języka nauk społecznych G.W. Sumner.
Z etnocentryzmem mamy do czynienia wówczas, gdy występuje koncentracja na
własnej grupie pochodzenia i zamknięcie się w jej granicach.
Towarzyszy temu przekonanie o szczególnej ważności i wartości własnej grupy i własnej
kultury.
Etnocentryzm społeczności pierwotnych był naturalnym skutkiem izolacji i nieznajomości
innych kultur. Nie zawsze też wiązał się z wrogością wobec obcych — byli oni
dopuszczani do udziału w kulturze.
Inny charakter ma etnocentryzm obserwowany w społeczeństwach nowoczesnych. Łączy
się on często z ksenofobią, czyli lękiem lub nienawiścią w stosunku do obcych.
Oznacza to całkowite odrzucenie obcej kultury i pogardliwe jej traktowanie ze
względu na jej odmienność od własnej kultury. Własna kultura chroniona jest przed
wpływami obcymi, z obawy przed utratą „czystości", wyższości, tożsamości.