Główne motywy filozofii Locke’a
To właśnie przez to, że Locke widział odrębne źródło doświadczenia w refleksji, choć był empirystą, nie był sensualistą.
Stosunek obu składników, dróg doświadczenia był kooperatywny: postrzeżenie jest
chronologicznie pierwsze, lecz jednocześnie pobudza refleksję, która jest ważniejsza,
ponieważ wiedza na niej oparta jest pewniejsza. Stare filozoficzne przeciwstawienie rozumu i
zmysłów straciło tutaj sens przekształcając się w nowe przeciwstawienie: rozumu i
doświadczenia.
Poglądy Locke'a nie były jednak tak uproszczone. Czerpał on zarówno z filozofii starożytnej,
jak również prawie mu ówczesnej. Wszystko, cokolwiek odnajdujemy w umyśle, zarówno
postrzeżenia, jak i refleksje, jak też i kopie ich, powstają w umyśle. Abstrakcyjne pojęcia
czyli i d e e , są w naszym umyśle – wytworzone drogą doświadczenia. My osobiście znamy
tylko idee, a nie rzeczy. Jest to niewątpliwie krytyka idej platońskich, które dawno już straciły
swój ponadempiryczny sens. Idee odpowiadają dwojakim własnościom obiektywnym
(pierwotnym) i subiektywnym (wtórnym). Tym samym rzeczy posiadają jedynie własności
pierwotne: wielkość kształt, liczbę, ruch; działając zaś na różne narządy naszego ciała
wywołują w nich własności wtórne: barwy w oczach, dźwięki w uszach, smaki w ustach.
Locke uważał, że z puntku widzenia metody analitycznej ważne jest, czy idee są p r o s t e ,
czy z ł o ż o n e .