Finanse i bankowość
Wspołcześnie podatek definiujemy jako świadczenie:
1. Pieniężne,
2. Powszechne,
3. Przymusowe,
4. Bezzwrotne,
5. Nieodpłatne,
6. Nakładane jednostronnie przez związek publiczno-prawny (państwo, organizację samorządową),
w celu sfinansowania potrzeb publicznych i społecznych.
Geneza i definicja podatku – podstawowym warunkiem ekonomicznym powstania podatku było wytworzenie nadwyżki finansowej przez producentów i ich rodziny. Kolejnym warunkiem było powstanie państwa, wzrost jego funkcji i klas społecznych. Spowodowały one wzrost wydatków na realizację wzrastającej roli państwa. Nieodzownym warunkiem wprowadzenia podatku było wydzielenie majątku państwowego z majątku królewskiego. Podatek mógł powstać przy spełnieniu wszystkich tych warunków łącznie. Początkowo podatek miał postać naturaliów. Składały się na nie daniny oddawane w zbożu i w bydle. W późniejszym czasie (IV wieku p.n.e.) w starożytnym Rzymie i starożytnej Grecji
podatki pobierano w pieniądzu.
Społecznie akceptowalny rozkład obciążeń podatkowych – głównym zadaniem systemu
podatkowego jest dostarczenie określonej wielkości dochodów budżetowych. System podatkowy jest bardzo mało skutecznym narzędziem polityki społecznej, a redystrybucja dokonywana w ramach systemu jest kosztowna i mało efektywna. To zadanie znacznie lepiej spełniają wydatki socjalne. Podatki pośrednie mimo zastosowania stawki obniżonej mają charakter regresywny. Dlatego też, aby utrzymać neutralność systemu podatkowego niezbędna jest progresja w podatkach dochodowych od osób fizycznych. Umiarkowana progresja znajduje również doskonałe uzasadnienie na gruncie teorii podatków. Zgodnie bowiem z zasadą możliwości podatkowej (ability to pay) osoby o wyższych dochodach mogą ponosić wyższe obciążenia podatkowe. Ma to również uzasadnienie oparte na krańcowej użyteczności pieniądza. Użyteczność ta maleje w miarę wzrostu dochodu, więc złotówka
podatku jest najbardziej dotkliwa dla podatnika o niskich dochodach.
Przesłanki powstania budżetu państwa:
- rozwój stosunków towarowo-pieniężnych,
- wydzielenie z majątku panującego majątku państwa,
- rozwój parlamentaryzmu,
- rozwój funkcji państwa,
- rozwój międzynarodowych stosunków gospodarczych.
Definicja budżetu państwa (BP):
Budżet jest planem finansowym państwa, zestawiającym dochody i wydatki w roku kalendarzowym,
uchwalanym w formie ustawy określającej źródła dochodów i rodzaje wydatków.
Funkcjonowanie BP jest zdeterminowane przepisami prawnymi, ktore są zawarte w:
- Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej,
- Ustawie o finansach publicznych,
- Ustawach budżetowych,
- Ustawach podatkowych,
- Ustawach okołobudżetowych.
Funkcje BP:
1. Ekonomiczne:
- alokacyjna, redystrybucyjna, stabilizacyjna, fiskalna, kredytowa, transferu.
2. Polityczne:
- ustrojowa, demokratyczna.
Zasady budżetowe – to reguły dotyczące prawidłowego wykonywania czynności związanych
z funkcjonowaniem budżetu. Są to głównie zasady:
1. Równowagi – zrównoważenie wydatków BP z jego dochodami. Jeżeli w budżecie występuje niedobór dochodów w stosunku do jego wydatków, to jest to deficyt budżetowy. Jeśli wpływy BP przewyższają jego wydatki, to jest to nadwyżka budżetowa.
2. Zupełności (powszechności) – w budżecie powinny zostać uwzględnione wszystkie dochody i wydatki państwa.
3. Jawności – prace parlamentu nad budżetem są jawne; sama ustawa jest publikowana; jej treść jest dyskutowana w środkach masowej informacji.
4. Jednoroczności – respektowanie rocznego czasu trwania budżetu.
5. Operatywności – opracowywanie budżetu w układzie podmiotowym, czyli wskazanie zadań i środków budżetowych dla konkretnych podmiotów.
6. Jedności – objęcie jednym planem-budżetem wszystkich dochodów i wydatków państwa.
Wyróżnia się tu jedność formalną (budowanie całego bilansu systemu finansów publicznych,
obejmującego budżet władz centralnych i budżety jednostek samorządowych) i materialną
(wszystkie dochody BP są przeznaczone na pokrycie wszystkich jego wydatków).