Zarządzanie przedsiębiorstwem
Zarządzanie organizacjami odbywa się zazwyczaj na dwóch poziomach – strategicznym i operatywnym – różniących się pod względem horyzontu czasu, zakresu i stopnia szczegółowości.
W klasycznym ujęciu przedsiębiorstwo rozpoznając swoje otoczenie i budując strategię działania powinno uwzględnić: bariery wejścia na rynek, aktualny stan konkurencji na rynku, możliwości substytucji, nabywców i dostawców (M.E. Porter).
Wybór i realizacja kompleksowo opracowanej strategii obejmuje najczęściej fazy:
-analizę pozycji wyjściowej,
-sformułowanie możliwych alternatyw strategicznych,
-opracowanie planu strategicznego,
-kształtowanie organizacji,
-realizację strategii.
Narzędziami wspomagającymi zarządzanie na poziomie strategicznym są między innymi:
natomiast prowadzona analiza dla zachowania cechy kompleksowości i objęcia wszystkich aspektów funkcjonowania przedsiębiorstwa i otoczenia powinna składać się z:
-analizy zewnętrznej (otoczenia przedsiębiorstwa),
-analizy finansowej (zdolność do generowania zysków),
-analizy produktów (struktury, jakości, ceny),
-analizy organizacji wewnętrznej przedsiębiorstwa (możliwości i ograniczenia rozwiązania strukturalnego)