Zarządzanie przedsiębiorstwem

Zarządzanie organizacjami odbywa się zazwyczaj na dwóch poziomach – strategicznym i operatywnym – różniących się pod względem horyzontu czasu, zakresu i stopnia szczegółowości.

W klasycznym ujęciu przedsiębiorstwo rozpoznając swoje otoczenie i budując strategię działania powinno uwzględnić: bariery wejścia na rynek, aktualny stan konkurencji na rynku, możliwości substytucji, nabywców i dostawców (M.E. Porter).

Wybór i realizacja kompleksowo opracowanej strategii obejmuje najczęściej fazy:

-analizę pozycji wyjściowej,

-sformułowanie możliwych alternatyw strategicznych,

-opracowanie planu strategicznego,

-kształtowanie organizacji,

-realizację strategii.

Narzędziami wspomagającymi zarządzanie na poziomie strategicznym są między innymi:

-analiza SWOT,

-macierz BCG,

-model McKinseya,

natomiast prowadzona analiza dla zachowania cechy kompleksowości i objęcia wszystkich aspektów funkcjonowania przedsiębiorstwa i otoczenia powinna składać się z:

-analizy zewnętrznej (otoczenia przedsiębiorstwa),

-analizy finansowej (zdolność do generowania zysków),

-analizy produktów (struktury, jakości, ceny),

-analizy organizacji wewnętrznej przedsiębiorstwa (możliwości i ograniczenia rozwiązania strukturalnego)