System zrównoważonej karty dokonań
BSC traktowane jest jako element operacyjnego budżetowania, poprzez łączenie wskaźników finansowych z miernikami niefinansowymi, czego nie zapewnia – a na pewno w zakresie spójności rozwiązań – przyjęcie rozwiązania w centrach odpowiedzialności opartego o standard of performance (mierniki niepieniężne, nie tworzące jednolitej całości).
Zrównoważona karta dokonań stanowi rozwiązanie uwzględniające czynniki strategiczne, przekładające się na kluczowe czynniki sukcesu, a ostatecznie tworzące wartość dodaną przedsiębiorstwa.
Uwzględnianymi obszarami są:
obszar finansowy,
obszar innowacji i wzrostu,
obszar procesów wewnętrznych,
obszar klientów (obszar dostawców).
Wyróżnione obszary i warstwy, a w ramach nich elementy, winny być ze sobą właściwie skorelowane, a stosowane wskaźniki oceny powinny w sposób całościowy przekładać strategię na poziom jej realizacji.
Przyjętymi wskaźnikami mają być:
wskaźniki wynikowe – opóźnione sygnały w czterech obszarach (obszar finansowy, innowacji i wzrostu, procesów wewnętrznych, klientów) np.:
o rentowność, udział w rynku, braki w produkcji, wykorzystanie czasu pracy,
wskaźniki prognozujące – określające przyszłe efekty przedsiębiorstwa – wskaźniki dla czterech obszarów (obszar finansowy, innowacji i wzrostu, procesów wewnętrznych, klientów)