Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 21
Wyświetleń: 504
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii-opracowanie - strona 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii-opracowanie - strona 2 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii-opracowanie - strona 3

Fragment notatki:

WIEDZA O INSTYTUCJA CH W NAUCZANIU EKONOMII
Sedno instytucji:
„Instytucje są w głowach ludzi, a nie w rzeczach i strukturach materialnych.”
Instytucje wg D. North'a: (wyjaśnił znaczenie instytucji w historii)
instytucje to reguły gry w społeczeństwie lub, bardziej formalnie, to społecznie stworzone ograniczenia, które kształtują ludzkie interakcje
instytucje to podstawowe struktury, przy pomocy których jednostki ludzkie w całym okresie swojej historii formułują ład, pozwalający na zmniejszenie niepewności związanej z wymianą
wg ekonomii, instytucją jest np. przedsiębiorstwo
instytucji, które regulują interakcje z innymi, jest mnóstwo, np. prawo, tradycja, zwyczaje. Największą wolność mają ludzie, gdy żyją w dżungli - mogą zrobić wszystko, ale i im można zrobić wszystko, żyją w ciągłym strachu. Dlatego zaczęto wychodzić z dżungli, ludzie ustalają co jest czyje pierwsze instytucje, a potem tworzą władzę. To właśnie jest instytucjonalizacja - tworzy się ład dający poczucie pewności.
Instytucje wg J. Commons'a: (założyciel instytucjonalizmu amerykańskiego)
instytucje możemy zdefiniować jako społeczne ramy kontroli, wyzwalania działań indywidualnych
rynek ukierunkowuje naszą działalność, każde społeczeństwo wytwarza takie ramy
Człowiek społeczny - człowiek wśród instytucji
Instytucje jako regulator zachowań ludzkich, np. religia
Łączenie przeszłości z przyszłością - np. uniwersytet - wiele elementów kiedyś ukształtowano i mają one znaczenie do dziś
Łączenie jednostki ze społeczeństwem Wzmocnienie przewidywalności zachowań - NAJWAŻNIEJSZE!, np. Nadzór Finansowy
Wzmocnienie bezpieczeństwa jednostki i społeczeństwa
Społeczne ramy gospodarowania
Instytucje w głównym nurcie ekonomii (główny nurt - klasyczna i neoklasyczna)
Założenie o stałości lub zewnętrznym charakterze instytucji
Dążenie do przekształcenia ekonomii w naukę ścisłą (sformalizowaną)
Traktowanie ekonomii jako uniwersalnej logiki gospodarowania, pasującej do wszystkich gospodarek i różnych społeczeństw
Ekonomizacja jako zasada zachowań ludzkich w różnych dziedzinach:
Podejście Garry Becker'a, (szkoła chicagowska), „Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich” 1990: Maksymalizujący charakter zachowań
Racjonalność
Stałość preferencji
Ekonomiczny imperializm - to, że my mówimy, że dana nauka - teoria ekonomii - jest lepsza od innych (bo my potrafimy wszystko lepiej wyjaśnić).

(…)

… „zrewolucjonizowały” współczesną ekonomię.
Teoria wyboru publicznego
Teoria organizacji
Ekonomia ewolucyjna
Prawo i ekonomia (ekonomiczna teoria prawa)
Nowa ekonomia polityczna
Socjoekonomia
Dlaczego w Polsce przekształcenie trwało 2 lata, a u innych 10 lat?
Odpowiedzi trzeba szukać w uwarunkowaniach instytucjonalnych

... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz