DARPA - Defense Advanced Reseach Project Agency - agencja, która prowadziła zaawansowane badania nad bezpieczeństwem sieci, powst. W czasie zimnej wojny, doprowadziła do powst. ARPANETu , czyli zdecentralizowanej sieci, która miała przyspieszyć rozwój nauki. DARPA powst, bo wtedy sieć była zcentralizowana, tzn. istniały duże komputery centralne i były one bardzo narażone na awarę - DARPA stworzyła TCP, protokół, który miał zabezpieczać przed atakami, potem stał się podstawą struktury Internetu (w poł. z IP) - model TCP/IP - 4 warstwy TCP - Transmition Control Protokol - protokół kontroli transmisji - potwierdzerdzenie przesyłu danych TCP a UDP - UDP służy głównie do streakingu audio/video na żywo, możliwe jest wystąpienie błędów przy przesyłaniu danych: pakiety mogą być przesłane w złej kolejności, mogą nie zostać wysłane, mogą zostać zduplikowane - UMOŻLIWIA BROADCASTING I MULTICASTING! TCP jest bezpieczne, bo zapewnia ochronę jakości przesyłu danych DNS - domin name system / system nazw domenowych - trudno zapamiętać adresy IP stron, więc wprowadzono system nazw domenowych, który adresowi IP przypisuje domenę, żeby można się było łatwiej poruszać - serwery DNS istnieją po to, by zamieniać nazwy domenowe na numery ip, by sieć mogła funkcjonować poprawnie DHCP - dynamic host configuration protocol - protokół generujący IP i pobierający z serwera dane konfiguracyjne, m.in. Adresu serwere DNS Routery - węzły komunikacyjne w sieci, łączą komputery w sieć http - protokół przesyłania danych hipertekstowych, protokół sieci www, request - response Metody protokołu http: get, post (najważniejsze), head - tak jak get, tylko zwraca same nagłówki, put, delete, trace, options, patch, connect Nagłówki http - komendy używane do komunikacji między www a serwerem - np.: accept, allow, authorization, cache - control, connection, content, date, expires, host, last - modified, location, pragma, range, refer… Model OSI ISO - standard zdefiniowany przez iso struktury komunikacji sieciowej , składa się z 7 layerów, wzór dla struktur komunikacji sieciowej, warstwy aplikacji, prezentacji, sesji (w-wy wyższe), transportowa, sieciowa, łącza danych, fizyczna (w-wy niższe) Protokół IP - protokół przesyłu danych w komunikacji sieciowej w modelu OSI ISO (protokół komunikacyjny) - zawodny - nie gwarantuje poprawnego przesyłu danych (to jest zapewniane przez protokół TCP w wyższych warstwach) Model gwiaździsty sieci - jeden centralny komputer i inne połączone do niego - zalety: jak jeden komp. wysiądzie, to inne działają; niska podatność na awarie, wysoka wydajność i bezpieczeństwo - wady - jak wysiądzie komp. centralny to kiszka
(…)
… darmowych odpowiedników płatnych aplikacji (np. Microsoft Office - Open Office, WinRar - 7Zip)
- wolność uruchamiania i korzystania z programu, redystrybucji i modyfikowania go, wolny dostęp do kodu
GPL - GNU General Public License proprietary software linking* - nie dozwolone, tzn. Że cały kod musi być otwarty
LGPL -Library/Lesser General Public License psl - dozwolone - tzn, że mogą być biblioteki…
… Middle - atak kryptologiczny, w którym hacker (man in the middle) podsłuchuje i modyfikuje informacje przesyłane między dwoma użytkownikami
- MITM podsłuchuje komunikację i w odpowiednim momencie poszywa się pod jedną ze stron, tamta, nieświadoma ataku, podaje swoje hasła itd. - np. jak hackerzy przechwytują hasła do kont internetowych
Mainframe - najdalej posunięta centralizacja - jedna jednostka obliczeniowa - komputer typu mainframe (główny serwer) dyponujący niewspółmiernie dużą mocą obliczeniową w stosunku do klienta
-cienki klient (terminal) - podpięty do mainframe'u. Monitor + klawiatura. Mógł tylko wyświetlać tylko zaw. Obrazu strony tekstowej i wysyłać do mainframe'u znaki wprowadzone z klawiatury
- wszystkie procesy podejmowane na serwerze głównym
Client - Server - jest jeden serwer…
… platformy licencyjnej) i pisania oprogramowania na nich
ASCII - tablica rozszerzona (8 bitowa), tablica zawierająca zakodowane znaki w postaci binarnej Unicode - koncept (nie kodowanie!), który miał zunifikować używanie wszystkich znaków występujących we wszystkich językach
- warstwa abstrakcji pomiędzy reprezentowaniem znaków a ich fizyczną postacią
- ilość znaków, jaką można opisać unicodem…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)