To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Sztukę świata egejskieg dzielimy na szukę mykeńską i kreteńską, zwaną czasem sztuką minojską dzięki Sir Arthurowi Evansowi, który scharakteryzował swoje znaleziska i nazwał od imienia legendarnego władcy Minosa.
Zwróćcie uwagę, że łączymy w jednym temacie sztukę Krety, greckiej wyspy oraz sztukę miasta Mykeny - znajdującego się w północno-wschodniej części Peloponezu (półwyspu greckiego).
Sztuka kreteńska (od ok 2000 r. p.n.e.) - lekka, wytworna architektura - pomieszczenia o maksymalnej wygodzie, zawierające łazienki, przestronne tarasy - elegancja, dobry smak i wyrafinowanie
Architektura Pałac królewski w Knossos Rekonstrukcja pałacu królewskiego w Knossos
Pałac królewski w Knossos, Kreta - ruiny
- pałac pokrywał powierzchnię ok 3 hetarów - zawiły układ komnat, przejść i tarasów (co widać na rekonstukcji) - stąd legenda o Minosie - liczne malowidła ścienne ( Damy dworu, Mała Paryżanka) - obecna kanalizacja i wodociągi - do typowej dekoracji sztuki minojskiej należą rogi
Malarstwo Minojskie malarstwo wiąże się z dekoracją ścian i podłóg w pałacach budowanych na Krecie. Większość malowideł odkrytych w Knossos to niewielkie fragmenty zachowane w nienajlepszym stanie i poddane rekonstrukcji, która budziła i budzi sporo kontrowersji wśród naukowców (żywe kolory nie są dziełem antycznych artystów…).
- płaskie, sylwetowe ujęcie postaci - przedstawienie oka i torsu na wprost - nogi i głowa profilem - skojarzenia z Egiptem nieprzypadkowe, Kreta i Mykeny stykały się z kulturą egipską na drodze wojen i wymian handlowych Paryżanka (ok 1700 r. p.n.e., wys. 22 cm) Paryżanka, pałac w Knossos, Kreta
- jeden z najsłynniejszych fresków znalezionych w Knossos - powstało niewątpliwie pod wpływem malarstwa egipskiego - artyści kreteńscy byli znakomitymi obserwatorami przyrody i częściej potrafili uciec od schematów kompozycyjnych, które dominowały w malarstwie egipskim
- malowidło swoją nazwę zawdzięcza niezwykłemu wdziękowi i elegancji ukazanej kobiety. Postać Paryżanki ukazana została z profilu, obwiedziona jest grubym czarnym konturem podkreślającym kształt nosa i wydatne, umalowane usta. Nienaturalnie wielkie, podkreślone czarną kreską oczy należały zapewne do kanonu ówczesnej mody. Przedstawiona na malowidle kobieta ma wspaniałe, poskręcane w loki czarne włosy, a jeden kosmyk spada jej zalotnie na czoło. Widoczny jest jeszcze fragment bogato zdobionej sukni z głębokim dekoltem ukazującym zwyczajem kreteńskim obnażone piersi. Niestety zachowało się fragmentarycznie.
Posługiwanie się w malarstwie ściennym grubą linią konturową pojawiło się w późniejszym okresie ok.1400 r. p.n.e. Fresk Paryżanka świetnie ukazuje główne cechy malarstwa kreteńskiego.
(…)
… ideogramów spiralnie odchodzących ze środka ku obrzeżu dysku. Symbole te przypominają pismo linearne A. Przypuszcza się, że napisy te są wykonane w języku greckim. Do tej pory nie wiadomo, co znaczą te ideogramy.
Idol cyklandzki
…
… pełna surowości i prostoty - jedynym otworem świetlnym w megaronach były drzwi - ściany ozdabiano freskami
Plan megaronu
Tolosy
- dziś puste - nie wiadomo, jaką funkcję pełniły - kopuła fałszywa - koncentrycznie układano coraz to mniejsze piętra z pierścieni kamiennych
Tolos w Mykenach (tzw. grób Agamemnona)
Rzeźba
Brama Lwic, Mykeny
Relief w Bramie Lwic w Mykenach jest jedyną monumentalną…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (1)
Maja napisał(a):
2022-01-19 20:42:27
<3