Systemy medialne w UE - Niemcy - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 266
Wyświetleń: 1666
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Systemy medialne w UE - Niemcy - omówienie  - strona 1 Systemy medialne w UE - Niemcy - omówienie  - strona 2 Systemy medialne w UE - Niemcy - omówienie  - strona 3

Fragment notatki:

Niemcy - model demokratycznego korporacjonizmu
Zasady:
wolność słowa:
wolność wypowiedzi
prawo powoływania podmiotów medialnych
obowiązek informowania społeczeństwa o działalności publicznej
prawo do informacji:
dostęp obywateli do danych gromadzonych na ich temat
dostęp do dokumentów administracji publicznej
brak cenzury
wsparcie dla mediów podupadających
pluralizm mediów
konwergencja mediów- upodobnianie się do siebie
Prasa: 352 gazety, w tym 192 dzienniki ( 10 ponadregionalnych)
893 czasopisma adresowane do szerokiej publiczności 1117 czasopism fachowych
Dzienniki ponadregionalne:
Bild-Zeitung
Frankfurter Allgemeine Zeitung
Die Welt
Suddeutsche Zeitung
I Handelsblatt
Tageszeitung
Frankfurter Rundschau
Frankfurter Allgemeine Zeitung
Nakład około 380 tys. egzemplarzy
Od 01.11.1949, od kwietnia 1959 należy do Fazit-Stiftung
Suddeutsche Zeitung
Nakład 445 tys. egzemplarzy
Od 1945 w Monachium
Frankfurter Rundschau:
Od 1945 we Frankfurcie
51% dziennika należy do wydawnictwa M DaMont ` Schauberg
240 tys. egzemplarzy
Die Welt:
Założony w Hamburgu w 1946 przez brytyjskie władze okupacyjne
Nakład około 210 tys. egzemplarzy
Handelsblatt:
Wydawany w Dusseldorfie Od 2009 należy do Verlagsgruppe Georg von Holtzbrincle
Nakład około 150 tys. egzemplarzy
Założony w 1946
Bild Zeitung:
Założony w 1952 przez Axela Springera
Nakład 3,9 mln egzemplarzy
Największe koncerny medialne w Niemczech:
Bertelsmann (media worldwide) założony w Gutersloh w 1835 roku przez Carla Bertelsmanna- multimedialny-zajmuje się działalnością około medialną
RTL Group
Gruner + Jahr
Avvato
Axel Springer
Od 1946 roku Niemcy, Austria, Szwajcaria, Hiszpania, Polska, Słwoenia, Węgry, Rosja
Dzienniki ponadregionalne i regionalne w Niemczech
Pisma radiowo-telewizyjne i kobiece
Programy telewizyjne i radiowe
Bauer Media Group:
założone w Hamburgu w 1875 przez Johanna Andreasa Ludolpha Bauerna
w 1908 Franz Burda założył drukarnię
Focus
Waz Medien Gruppe
Założona przez Ericha Brosta w 1948 roku na bazie Westdeusche Allgemeine zeitung


(…)

… o instytucji cenzury, jednak w sytuacji kryzysowej możliwe jest ograniczenie obszaru zainteresowań mediów
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji jest podmiotem politycznym.
Polska jest zobligowana do utrzymywania pluralizmu także przez przepisy unijne. Nie ma prawnych ograniczeń do zakładania prywatnych podmiotów medialnych, ale z drugiej strony nie ma zbytniej pomocy ze strony państwa
Subsydiowane są przede wszystkich media mniejszości narodowych i niektóre czasopisma kulturalne.
Dużym ograniczeniem są możliwości finansowe państwa. do 1989 - NSW „prasa, książka, ruch” (?)
Nie ma w Polsce jednolitego rejestru wydawnictw drukowanych.
Dzienniki ogólnokrajowe:
Gazeta Wyborcza od 1989
opozycyjna
początkowa związana z Solidarnością
nakład ok. 600 tys.
Rzeczpospolita początkowo była oficjalną gazetą rządową, potem…
… kompromisu
Ograniczenia wolności słowa dotyczą tylko ochrony państwa (zakaz zdrady tajemnicy państwowej) i ochrony dóbr osobistych jednostki (zakaz zniesławiania, ochrona prywatności). Istnieje odpowiedzialność za słowo (kodeks etyki dziennikarskiej). Rada Prasowa - jest organem konstytucyjnym, jej decyzje są wiążące (rzadkość w innych krajach).
Rynek mediów
Prasa: 8 dzienników ogólnokrajowych, 407…
… tys;
Dagbladet Information ukazywał się w podziemiu za okupacji hitlerowskiej
oficjalnie założona w 1945
22 tys.
lewicowa
Kristeligt Dagblad od 1896
25 tys
Chrześcijański
ogólnoinformacyjny
Bulwarówki (małe nakłady, brak społecznego przyzwolenia na zbytnią sensację)
Ekstra Bladet
od 1904
107 tys.
Tabloid
liberalne sympatie polityczne
ma w środku gołą laske (jak fakt czy daily Sun)
B.T. od 1916
95 tys…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz