System ustrojowy i prawny Stanów Zjednoczonych - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 161
Wyświetleń: 1029
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
System ustrojowy i prawny Stanów Zjednoczonych - wykład - strona 1 System ustrojowy i prawny Stanów Zjednoczonych - wykład - strona 2 System ustrojowy i prawny Stanów Zjednoczonych - wykład - strona 3

Fragment notatki:

System ustrojowy i prawny Stanów Zjednoczonych, 17.05.10r.
Etapy nominacji sędziów federalnych :
1.Nomination- nominacja prezydencka
2. Confirmation - zatwierdzenie przez Senat ( Filibustering Fortas '68)
3.Commissioning - złożenie przysięgi i delegacja sędziego
Co do SN- prezydent nie może mianować osoby będącej w maksymalnie długim stopniu pokrewieństwa do aktualnie urzędujących. Prezydent powinien wziąć po uwagę podział terytorium kraju ( monopolizacja przez 18 stanów, są takie, z których sędzia nigdy nie przechodził). Murzyn zasiadł w SN w 1957 roku, natomiast kobieta w 1981 roku.
Przy wyborze niższych sędziów federalnych prezydent korzysta z ABA, które przedstawia kandydatury departamentu spraw i komisji Senatu.
Sędziowie federalni mają zagwarantowane stałe pobory, stały zakres obowiązków, sędzia nie może być delegowany do innego sądu bez swojej zgody. Jurysdykcja sądów federalnych: Pierwsze podstawowe ograniczenie to Konstytucja. ( Art. III) oraz X i XI uzupełnienie. Wyjątki od XI uzupełnienia:
- USA reprezentowane przez rząd federalny mogą pozwać stan w sądzie federalnym
- stan może pozwać drugi stan przed sądem federalnym ale nie w indywidualnej sprawie swojego obywatela
- orzeczenia sądów stanowych mogą podkreślać kontrolę apelacyjnego SN
- urzędnicy stanowi mogą być pozywani w sądach federalnych w celu powstrzymywania od naruszania prawa federalnego
- stanowe jednostki administracyjne (hrabstwa, municipalitety) nie są objęte immunitetem
- Kongres może pozbawić immunitetu stan ( patrz : XVI sekcja 5, art.1, sekcja 8)
-stan może zrzec się immunitetu
Do spraw federalnych nie mogą też należeć sprawy prawa rodzinnego oraz spadkowego, jak te sprawy oparte wyłącznie na prawie stanowym. Do jurysdykcji sądów federalnych należą sprawy wynikające z konstytucji prawa federalnego oraz traktów międzynarodowych, w których USA są stroną międzynarodową.
Nie jest jasnym co należy rozumieć za „wynikające z prawa federalnego” - na ile w danej kwestii prawo federalne jest istotnym elementem. SN w 1824 roku - Osborn v. Bank of USA - jurysdykcja federalna istnieje, jeżeli prawo federalne jest potencjalnym elementem sprawy. Jurysdykcja federalna istnieje, jeżeli zastosowanie prawa federalnego jest niezbędne do wytoczenia powództwa ( udowadnia powód). Jurysdykcja federalna istnieje, jeżeli prawo federalne tworzy podstawę roszczenia ( np. z regulacji administracji rządowej ).
Ustawy szczegółowe mogą przewidywać jurysdykcję sądów federalnych : sprawy admiralicji, sprawy patentowe, upadłościowe, antymonopolowe, handlowe, znaki towarowe, sprawy poczty. Częściowo przewiduje ją także sekcja 1983 ustawy o prawach obywatelskich- jeżeli

(…)

… dla rozstrzygnięcia danej sprawy).
4. Problem federalny musi być istotny ( substantial).
Przesłanki te rozpatruje SN na posiedzeniu niejawnym - prawo do selekcji - „kto, nie mając nikogo nad sobą chce pracować więcej niż musi?”.
Od 1981 roku SN na mocy Evarts Act uznał prawo do odrzucania spraw, których podstawą było diversity, tj. strony sporu pochodziły z równych stanów, bądź sprawa dotycząca kwestii podatkowych…
… po odcierpieniu kary. Strona musi wskazać legitymację procesową( interes - standing- naruszony został jej osobisty i uznany przez prawo interes ). Przedmiot sprawy musi też bezpośrednio naruszać dobra powoda. Tak odrzucono skargi na działania w Wietnamie ( Velvet v. Nixon 1970 ). Także orzeczenia USA w Richardson 1974 r. - obywatel pozwał rząd USA bo stwierdził, że nie może istnieć taka sytuacja…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz