System medialny - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 1393
Wyświetleń: 6174
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
System medialny - omówienie - strona 1 System medialny - omówienie - strona 2 System medialny - omówienie - strona 3

Fragment notatki:


SYSTEM MEDIALNY: to formalne i nieformalne grupy społeczne uczestniczące w procesie tworzenia i rozpowszechniania informacji, ich wzajemne powiązania oraz normy społeczne wszystkie te działania regulujące
- system medialny jest jedną z form organizacji systemu społecznego
* elementy systemu medialnego (poszczególne podmioty medialne wewn. oraz podmioty w stosunku do mediów zewnętrze takie jak: dostawcy zawartości mediów i technologii; reklamodawcy; organizacje społeczne - polityczne i ich koncepcje polityki medialnej; instytucje kontroli; normy prawne; publiczność)
* cechy charakterystyczne systemu medialnego (społeczny i geograficzny zasięg mediów; formy własności mediów; stopień koncentracji - stopnie są dwa: wysoki i niski i wszędzie jest wysoki, oznacza to, że występuje koncentracja; rola państwa w systemie medialnym - znaczna w śródziemnomorskich systemach medialnych, w innych też, ale bardziej rozsądna; profesjonalizacja zawodu dziennikarskiego - dziennikarze starają się być obiektywni, a tam gdzie reprezentują opcję polityczną to się przyznają do tego, są stosowane, przestrzegane kodeksy etyczne, są kodeksy zawodowe dziennikarzy; paralelizm polityczny - albo media są obiektywne albo prasa reprezentuje opcję polityczną)
* system medialny jako jedna z form organizacji systemu społecznego (warunki ekonomiczne, polityczne, kulturalne i technologiczne społeczeństwa, w którym funkcjonują media, formują jego istotne cechy, a mnogość i wielorakość elementów systemy implikuje jego wewnętrznie zorganizowany charakter)
* rola mediów masowych w systemie społecznym (umacniają stosunki władzy; definiują podmiotowość społeczną jednostki)
* związki systemu medialnego z systemem politycznym (legitymizacja systemu politycznego; mediatyzacja polityki; polityka medialna)
- typy systemów medialnych (wg. T. Petersona, W. Schramma i F. Sieberta: autorytarny, liberalny, komunistyczny, odpowiedzialnosci społecznej- ten okazał się niewystarczający; nowy - wg. D.C. Hallina i P. Manciniego - cztery istotne elementy)
- modele demokratycznych systemów medialnych rozwijanych w poszczególnych krajach europejskich wg HALLINA I MANCINIEGO:
* model spolaryzowanego pluralizmu - Cypr, Francja, Grecja, Hiszpania, Malta, Polska, Portugalia, Włochy
* model demokratycznego korporacjonizmu - Austria, Belgia, Dania, Finlandia, Holandia, Luksemburg, Niemcy, Szwajcaria, Szwecja
* model liberalny - Wielka Brytania, Irlandia
- cechy charakterystyczne modeli demokratycznych: liberalnego (północnoatlantyckiego); demokratycznego korporacjonizmu (północno - i środkowoeuropejskiego) oraz spolaryzowanego pluralizmu (śródziemnomorskiego i południowoeuropejskiego)
- rodzaje własności mediów (państwowa, prywatna, społeczna, w tym ogólnospołeczna - najchętniej widziana jako własność mediów publicznych) + przykłady

(…)

… jest wolne i nie podlega…i art. 10 - państwo nie powinno ograniczać dostępu do zawodu dziennikarza)
PRASA:
WIELKA BRYTANIA:
- Financial Times (Pearson).
Bardzo poważny, problematyka gospodarcza; Wprowadzono nawet amerykańską wersję pisma.
- Times (Rupert Murdoch News Corporation).
Konserwatywny; Podupada tematycznie.
- Guardian (Guardian Newspapers rodziny Scott).
Liberalno - lewicowy.
- Independent (Newspaper Publishing) - 200 tys. Egz.
Umiarkowanie konserwatywny, traci na znaczeniu.
- Daily Telegraph (C.Black).
Konserwatywny.
- Bulwarówki:
Daily Mirror / Sunday Mirror (Mirror Group Newspapers).
Daily Mail (Associated Newspapers).
Sun (Rupert Murdoch News International) - 3,8 mln. egz!.
FRANCJA:
- Le Figaro (Hersant od 1975) - 400 tys. Egz. : Prawicowy, elitarny.
- Le Monde (własność przedsiębiorstw…
…; I tak jak tamta, ma monopol na informacje o charakterze oficjalnym.
RIA Nowosti.
W ZSRR jej zadaniem było kreowanie wizerunku ZSRR za granicą; W 1993 reaktywowana przez Jelcyna jako agencja państwowa; Świadczy usługi z zakresu Public Relations (!).
Oraz niezależni konkurenci:
Interfaks; Postfaktum.
POLSKA:
Polska Agencja Prasowa (PAP)
Poprzedniczką PAP była Polska Agencja Telegraficzna Katolicka Agencja…
… roku w wyniku przejęcia i przekształcenia działającej od 1.I 1967 roku Polskiej Agencji Prasowej Interpress. PAP to największa agencja informacyjna w Polsce. Zbiera, opracowuje i przekazuje obiektywne i wszechstronne informacje z kraju i zagranicy. …
… Fazit.
- Suddeutsche Zeitung.
Liberalna; Nowoczesna szata graficzna, zamieszcza zdjęcia na pierwszej stronie; Ma swoje punkty kontaktów z czytelnikami w wielu miastach, gdzie czytelnik, za okazaniem aktualnego numeru pisma, mogą za darmo uzyskać konsultację z wybranym specjalistą; Swój I nr złożyła z czcionek z rozebranego składu Mein Kampf Immanuela Kanta.
Frankfurter Rundschau Tageszeitung…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (1)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

patrycja napisał(a):

2016-09-25 12:22:40

mniejszej czcionki nie dali?