Fragment notatki:
Stosunki międzynarodowe w Afryce
Lizak, Problemy bezpieczeństwa Afryki
Niskie wskaźniki rozwoju społecznego są konsekwencją złej kondycji afrykańskich gospodarek oraz słabości systemów politycznych państw Afryki. Złożyło się na to wiele przesłanek, zarówno o charakterze historycznym, jak i aktualnie wpływających na procesy zachodzące w Afryce. Postępująca marginalizacja prowadzi do pogłębiania się dystansów cywilizacyjno - rozwojowych pomiędzy Afryką a innymi regionami świata, a nie tylko wysoko rozwiniętymi, ale także rozwijającymi się - w Azji czy Ameryce Łacińskiej. Taki stan kontynentu afrykańskiego sprawia, że coraz częściej pojawiają się stwierdzenia, iż Afryka staje się problemem dla współczesnego świata.
Zakończenie zimnej wojny a ewolucja sytuacji w Afryce
Lokalne sprzeczności i antagonizmy, uwolnione z gorsetu interesów mocarstw zewnętrznych, okazały się trudniej sterowalne niż w okresie gry mocarstwa epoki zimnowojennej były w stanie wymuszać pożądane zachowania. Miejscowe konflikty, pomimo wysiłków wspólnoty międzynarodowej na rzecz stabilizacji w regionie, rozgorzały z nową siłą. Dekada lat 90. ubiegłego stulecia okazała się okresem wyjątkowego nasilenia sytuacji zagrażających stabilności i pokojowi na Czarnym Lądzie.
Dziedzictwo kolonializmu
Sprzeczności destabilizujące sytuację w Afryce mają wiele źródeł. Sami Afrykanie jako główną przyczynę zła bardzo często wskazują konsekwencja kolonializmu. W tym kontekście zwraca się uwagę na fakt, że okres obcego panowania doprowadził do radykalnych zmian społecznych, gospodarczych, kulturowych i politycznych, których skutki okazywały się często dysfunkcjonalne wobec potrzeb lokalnych społeczności. Kolonializm uruchomił proces modernizacji społeczeństw afrykańskich, włączając je w obieg gllobalizującego się świata, nie uchronił jednak przed negatywnymi konsekwencjami tego procesu. Wśród najważniejszych skutków procesów modernizacyjnych można wymienić m. in.: rozbicie tradycyjnych struktur społecznych i politycznych, zainicjowanie procesu przekształceń w sferze tożsamości etnicznej oraz rozbudzenie nacjonalizmów, zanegowanie tradycyjnych systemów gospodarczych, czy też wymiana elit - politycznych, społecznych, kulturalnych (elity oparte na autorytecie władzy tradycyjnej i religii zastąpiono elitami wykształconymi na wzór europejski).
Kolonializm przerwał naturalne procesu rozwoju społeczeństw afrykańskich. Tradycyjne instytucje polityczne zostały zastąpione przez instytucje stworzone na potrzeby administracji kolonialnej. Proces dekolonizacji, pomimo że uwolnił Afrykę od obcej dominacji politycznej, utrwalił zmiany, jakie dokonały się w sferze instytucjonalnej. Państwo pokolonialne powielało europejski model organizowania życia społecznego, stawiając Afrykanów przed koniecznością adaptacji do jego form i treści.
(…)
… oraz pokojowe.
Powstanie Unii Afrykańskiej i jej kompetencje w zakresie regulowania sporów i konfliktów
Na szczycie OJA w Algierze (12 - 14 lipca 1999 roku) libijski przywódca Mu'ammar al - Kaddafi zaproponował zastąpienie Organizacji Jedności Afrykańskiej, której formuła jego zdaniem wyczerpała już swoją przydatność, nową instytucją stwarzającą warunki dla przyspieszenia regionalnej integracji. Kaddafi…
… się regionalnego systemu bezpieczeństwa - rola Organizacji Jedności Afrykańskiej
Państwa afrykańskie już w momencie dekolonizacji postawiły sobie za cel stworzenie regionalnej instytucji międzynarodowej zajmującej się umacnianiem współpracy i promowaniem wspólnych interesów. Sprzyjały temu założenia ideologii panafrykańskiej, ukształtowanej na przełomie XIX i XX wieku, głoszącej idee jedności wszystkich ludów kontynentu. Wysiłki dyplomatyczne, podjęte przez tworząca się na przełomie lat 50. I 60. ubiegłego stulecia regionalną wspólnotę państw afrykańskich w Addis Abebie Organizacji Jedności Afrykańskiej. Nowa powstała instytucja miała m. in. podejmować działania na rzecz eliminowania zagrożeń dla bezpieczeństwa i pokoju w Afryce. Jako taka stała się jedną z organizacji regionalnych działających zgodnie…
… ponadto głównemu organowi Unii - Zgromadzeniu - kompetencje w zakresie podejmowania działań w przypadku wystąpienia w którymś z państw członkowskich zbrodni ludobójstwa, zbrodni wojennych oraz zbrodni przeciwko ludzkości - w tych przypadkach Zgromadzenie może podjąć interwencję bez zgody państw, w których takie sytuacje mają miejsce. Na mocy tego samego art. 4 każde państwo może zwrócić się z prośbą…
… oraz pokojowe.
Powstanie Unii Afrykańskiej i jej kompetencje w zakresie regulowania sporów i konfliktów
Na szczycie OJA w Algierze (12 - 14 lipca 1999 roku) libijski przywódca Mu'ammar al - Kaddafi zaproponował zastąpienie Organizacji Jedności Afrykańskiej, której formuła jego zdaniem wyczerpała już swoją przydatność, nową instytucją stwarzającą warunki dla przyspieszenia regionalnej integracji. Kaddafi odwoływał się do hasła twórców panafrykanizmu budowy Stanów Zjednoczonych Afryki. Tak daleko idący radykalizm nie był jednak możliwy do zaakceptowania przez pozostałych przywódców afrykańskich, niemniej jednak przyjęto ideę uregulowania mechanizmów regionalnej współpracy na nowych zasadach. W efekcie podjęto prace nad statutem nowej organizacji regionalnej, którą nazwano Unią Afrykańską. Dokument podpisano…
… uwarunkowania sytuacji społeczno - politycznej i gospodarczej decydują o utrzymującej się w Afryce słabości instytucji państwowych. Państwo afrykańskie jest słabe ze względu na korupcję, nepotyzm i trybalizm, a także ze względu na niekompetencję i partykularyzm elit władzy. Jest także słabe ze względu na brak ugruntowanej w społeczeństwie idei państwowej, co ogranicza identyfikację mieszkańca danego kraju…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)