Starożytny Rzym - wprowadzenie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 483
Wyświetleń: 1295
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Starożytny Rzym - wprowadzenie - strona 1 Starożytny Rzym - wprowadzenie - strona 2 Starożytny Rzym - wprowadzenie - strona 3

Fragment notatki:


STAROŻYTNY RZYM Dzieje Rzymu dzielimy zwykle trzy okresy: *królewski - do końca VI w. pne, kiedy panowali królowie etruscy; *republikański - od V do I w., do bitwy pod Akcjum w 31 r. pne. *cesarstwa - od 31 r. do 476 r. ne., do upadku Zachodniego Cesarstwa. Podział Cesarstwa na wschodnie (Bizancjum) i zachodnie został dokonany w 395 r. Przez cesarza Teodozjusza I Wielkiego (ze stolicą w Konstantynopolu). Bizancjum upadło pod naporem Turków w 1453 r.. Historię Rzymu zwykło się liczyć od założenia miasta tj. od 21 kwietnia 753 r. pne. Jego legendarnymi założycielami byli dwaj bracia, wychowani przez wilczycę - Romus (Romulus) i Remus. W czasach królestwa - Władca by naczelnym wodzem i najwyższym sędzią . Sprawował władzę absolutną . Społeczeństwo dzieliło się na: pełnoprawnych członków rodu (patrici), którzy tworzyli zgromadzenie starszych (senatus), na niepełnoprawny lud (plebs) i niewolników (siła robocza). - **W domu - bezwzględna władza należała do ojca rodziny. Rodzina obejmowała zwykle ok. 50 - 70 osób (dzieci i krewnych) oraz kilkudziesięciu (ok. 100) niewolników. W życiu rodzinnym pielęgnowano: *surowy, prosty tryb życia, *tradycyjne rodzinne i obyczaje, *przywiązanie do ojczystego języka, *cześć dla przodków. - Rzymianin (podobnie jak inne ludy italskie) zajmował się głównie rolnictwem; ważne miejsce zajmowała także hodowla oraz stała troska o niepodległość . W czasach republiki - całość życia wewnętrznego państwa regulował kodeks prawa rzymskiego uchwalony w 451 r. pne. Dla podkreślenia jego trwałości i pełnego upowszechnienia przyjętych zasad, został utrwalony na 12 spiżowych tablicach, które umieszczono na Forum Romanum . Kodeks regulował prawo prywatne, karne i sakralne. Jego podstawowym kanonem była zasada, że wszyscy obywatele wobec prawa są równi. - z czasem utrwalił się w Rzymie ideał obywatela. By nim dobry rolnik, gospodarz wiejski umiejący łączyć z tym najzacniejszym zajęciem najwyższe godności państwowe i dzielny żołnierz. - **surowość i prostota ideału obywatelskiego miała swoje odbicie w sposobie wychowania młodzieży - Dzieci do 7 roku życia wychowywały się pod opiek matki i służby domowej. Matka ponosiła odpowiedzialność za wychowanie moralne swych synów i córek. Chłopiec od 7 roku życia przechodził pod całkowitą opiekę ojca. Matka zajmowała się dalej córkami ucząc je gospodarstwa domowego, przędzenia, szycia, czasami muzyki. Ojciec odpowiedzialny za wykształcenie syna przygotowywał go:

(…)

….
Dla ich potrzeb greccy nauczyciele zaczęli zakładać płatne szkoły średnie na wzór hellenistczny (wg wskazań Isokratesa). Uczono w nich: gramatyki greckiej , retoryki, literatury greckiej. Pod koniec okresu republiki ukształtował się ich program, który obejmował siedem sztuk wyzwolonych czyli:
- trivium - gramatykę , retorykę i dialektykę oraz
- quadrivium- arytmetykę , geometrię , astronomię i muzykę Największy…
… nauczycieli: literatorów. Pod koniec IV w. pne były w Rzymie już powszechnym zjawiskiem. Prowadzili je najczęściej ludzie nieznanego pochodzenia, wyzwoleńcy.
Program nauczania obejmował czytanie i pisanie, początki arytmetyki, opowiadania o dziejach Rzymu, recytację ballad, śpiewanie pieśni patriotycznych oraz lektur XII tablic.
Nauczanie prowadzono metodami pamięciowymi ; najczęściej używanym środkiem…
… panujący w bogatych domach zwyczaj kształcenia dzieci na poziomie
elementarnym w domu, przeciwstawiał się Kwintylian ogólniejszym tendencjom do
domowego wychowania dzieci, zwłaszcza w zakresie szkoły średniej.
*Dążył do całkowitego przełamania uprzedzeń wobec szkoły publicznej. Jej
przeciwnicy podnosili głównie dwie kwestie: że szkoła publiczna kształcąc dzieci z różnych
rodzin, o różnym poziomie moralnym…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz