Środowisko fizyczne i społeczne szkoły

Nasza ocena:

3
Pobrań: 196
Wyświetleń: 840
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Środowisko fizyczne i społeczne szkoły - strona 1 Środowisko fizyczne i społeczne szkoły - strona 2

Fragment notatki:

Środowisko fizyczne i społeczne szkoły, a zdrowie uczniów i nauczycieli
Środowisko fizyczne szkoły, jego składowe i wpływ na samopoczucie społeczności szkolnej
Na środowisko fizyczne szkoły składa się:
Budynek i jego zawartość:
Dobry stan techniczny Odpowiednia do powierzchni szkoły liczba uczniów Dostosowany do potrzeb uczniów niepełnosprawnych
Zgodna z normami liczba oczek ustępowych i utrzymanie łazienek w czystości, stały dostęp uczniów do mydła, ręczników papierowych/suszarek, papieru toaletowego
Utrzymywane na bieżąco w czystości korytarze i klatki schodowe
Czyste, estetyczne i dostosowane do potrzeb uczniów sale i ich umeblowanie
Teren szkoły:
Powinien być ogrodzony, dobrze utrzymany i umożliwiać rekreację i aktywność sportową
Otoczenie szkoły:
Czyste powietrze, jak najmniejsza ilość spalin i odpadów toksycznych z fabryk, ograniczony ruch uliczny prawidłowego małe stężenie hałasu
Wpływ na społeczność szkolną - zarówno hałas jak prawidłowego zanieczyszczenie ma zgubny wpływ na funkcjonowanie organizmu (→ patrz „Profilaktyka…”). Przeludnienie szkoły i zbyt liczne klasy utrudniają nauczycielowi pracę i podejście do ucznia w tych warunkach nie może być indywidualne, co może prowadzić do przeoczenia przez nauczyciela pojawiających się trudności. Brud i brak dostępu do środków higienicznych sprzyja szerzeniu się chorób zakaźnych i infekcjom.
Cechy prawidłowego mikroklimatu w szkole
Systematycznie wietrzone pomieszczenia
Zakaz palenia tytoniu na terenie szkoły
Naturalne oświetlenie + oświetlenie sztuczne
Rolety, żaluzje
Temperatura ok. 18˚C
Zabezpieczenie przed hałasem
Tablice bezpyłowe
Warunki i zasady organizacji pracy w szkole z punktu widzenia bezpieczeństwa uczniów i zapobiegania wypadkom
W każdej sali (szczególnie gimnastycznej i pracowniach specjalistycznych) dzieci powinny przebywać pod opieką osoby dorosłej w postaci nauczyciela
Wszystkie działania z użyciem specjalnych narzędzi, pomocy naukowych jak palniki, skrzynia do skoków itd. powinny być nadzorowane przez nauczyciela
Wszystkie przedmioty, pomoce dydaktyczne, meble, urządzenia itp. znajdujące się na korytarzach i w salach powinny posiadać odpowiednie zabezpieczenia i być w dobrym stanie technicznym, aby nie zagrażały uczniom (dotyczy to przede wszystkim sal gimnastycznych i pracowni specjalistycznych)
Sale podczas przerw powinny być zamknięte a uczniowie nie powinni mieć wstępu do sal bez opieki nauczyciela
Organizacja przerw powinna zapewniać uczniom możliwość wyjścia na świeże powietrze lub/i przebywanie w pomieszczeniach niezatłoczonych

(…)

… przy prawidłowo dopasowanym stole i krześle
W pozycji siedzącej stopy powinny spoczywać na podłodze, a uda podudzia powinny tworzyć kąt prosty. Stół powinien znajdować się na wysokości łokcia opuszczonej swobodnie ręki osoby znajdującej się w pozycji siedzącej. Podstawowe zasady doboru mebli do wysokości ciała oraz rozmieszczenia uczniów w ławkach w klasie
W każdej sali lekcyjnej powinny znajdować się meble…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz