Specyficzne zaburzenia neuropsychologiczne

Nasza ocena:

3
Pobrań: 455
Wyświetleń: 2198
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Specyficzne zaburzenia neuropsychologiczne - strona 1 Specyficzne zaburzenia neuropsychologiczne - strona 2

Fragment notatki:

Specyficzne zaburzenia neuropsychologiczne: Afazje (zaburzenia mowy):
Ruchowa (Broki) - zaburzenia ekspresji mowy
Czuciowa (Wernickego) - zaburzenia odbioru mowy
Mieszana (ruchowo-czuciowa) - zaburzenia nadawania i odbioru mowy
Globalna - skrajna i głęboka postać mieszanej; mutyzm - całkowita niezdolność do ekspresji mowy
Agnozje specyficzne modalnie (trudności w rozpoznawaniu bodźców danej modalności przy braku defektów sensorycznych):
Wzrokowe - przedmiotów (błędna identyfikacja, prozopagnozja - nie rozpoznawanie twarzy)
Słuchowe - afazja czuciowa (rozpoznawanie słów - lewa półkula); amuzja (dźwięki muzyczne - prawa półkula)
Dotykowa (astereognozja)
Agnozje niespecyficzne modalnie (trudności w odbiorze i analizie informacji w złożonym kontekście sytuacyjnym):
Zespół pomijania stronnego - ignorowanie bodźców pochodzących z jednej strony (zwykle prawej)
Anozognozja - zaburzenie percepcji swojego stanu w formie ignorowania własnych zaburzeń
Zespoły amnestyczne:
Zespół Korsakowa - trudności w przyswajaniu nowych informacji i przypominaniu sobie informacji z przeszłości, zachowana pamięć bezpośrednia i wcześniej utrwalone umiejętności; spowolnienie myślowe, dezorientacja, stany lękowe i majaczeniowe, konfabulacje, brak inicjatywy i spontaniczności, stępienie emocjonalne
Obustronny zespół hipokampa - niemożność trwałego zapamiętania jakiejkolwiek nowej informacji (H.M.)
Apraksje:
Ideomotoryczna (wyobrażeniowo-ruchowa) - trudności w wykonywaniu ruchów imitujących wykonywanie danej czynności (np. mycie zębów) przy zachowanej zdolności wykonania tej czynności w warunkach naturalnych
Ideacyjna (wyobrażeniowa) - trudności w wykonywaniu czynności złożonych przy zachowanej zdolności wykonania poszczególnych elementów zadania (zaburzona realizacja sekwencji)
Oralna - trudności w wykonywaniu ruchów ust (dmuchanie, kasłanie, przełykanie), współwystępuje z afazją ruchową
Konstrukcyjno-przestrzenna - trudności z rozwiązywaniem zadań przestrzennych
Zaburzenia emocji i osobowości:
Związane z uszkodzeniem struktur podkorowych (np. uszkodzenie ciała migdałowatego - zanik lęku)
Związane z uszkodzeniem płatów czołowych:
Pseudodepresja - apatia, inercja, utrata inicjatywy
Zaburzenie kontrolowania i hamowania reakcji
Nieprzestrzeganie zasad współżycia społecznego
Dezorganizacja spontanicznej celowej aktywności
Labilność nastroju - nagłe napady stanów euforii, depresji
Deficyt samoświadomości, brak samokrytycyzmu
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz