Samorząd - opracowanie

Nasza ocena:

5
Pobrań: 70
Wyświetleń: 791
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Samorząd - opracowanie  - strona 1 Samorząd - opracowanie  - strona 2 Samorząd - opracowanie  - strona 3

Fragment notatki:

Trzy podstawowe etapy rozwoju samorządu terytorialnego w EUROPIE Samorząd klientylistyczny XIX wieku, początek XX, lokalni przywódcy mają zapewnić swoim poplecznikom dostęp do wszelkich korzyści w zamian za ich głos. Najbardziej rozwiniętą formę przybrało to w USA, gdzie określony był jako „ułomna demokracja” w Europie były to kraje południowo Europejskie.
II etap od połowy XX - etap „ państwa dobrobytu ” - efektywne dostarczanie usług publicznych, zasadą równości i redystrybucji bogactwa narodowego. Samorządy nakierowane są na świadczenie usług zaspokajających świadczenie mieszkańców. Nie występowało przenoszenie na samorząd mechanizmów rynkowych. Komunitaryzm - obywatele powinni się angażować w sprawy lokalne, nie tylko poprzez wybieranie swoich reprezentantów, ale i uczestniczenie w życiu samorządu
Samorząd prorynkowy - od lat 80 tych XX wieku - samorząd nie świadczy usług publicznych bezpośrednio, lecz stwarza warunki do ich efektywnego świadczenia przez inne podmioty (fundacje, stowarzyszenia, przedsiębiorstwa)
Z tym etapem związany jest funkcjonalizm - idea racjonalnego zarządzania zorientowanego rynkowo - New Public Management. NEW PUBLIC MANAGMENT Oznacza wprowadzenie systemu menedżerskiego do zarządzania sektorem publicznym. Polega na adaptacji metod i technik w sektorze prywatnym zarządzania jednostki terytorialnej. Takie podejście ma zapewnić efektywność, gospodarność, skuteczność działań instytucji publicznych. Przeciwnicy tego podejścia uważają, że nie może być one wykorzystywane ze względu na różnice między sektorem prywatnym a publicznym. Różnice w zarządzaniu JST a sektorem prywatnym:
- różnice w zysku - w publicznych jest zysk z podatku, w prywatnych zysk z działalności
- w obu systemach obowiązują inne systemy wartości , w sektorze prywatnym dominuje koncentrowanie się na aspektach finansowych konkurencji i znaczeniu poszczególnych podmiotów w zależności od ich rynkowej pozycji. W sektorze publicznym natomiast decyzje kształtujące dochody i wydatki nie są wyłącznie ekonomiczne, ale wyrażają również cele społeczne lub polityczne - motywy działania - chęć zysku, a jedn. Samorządu teryt. Nie jest nastawiona na zysk, tylko zaspakajanie potrzeb społeczności - nie wyklucza to rentowności przedsięwzięć
- demokratyzacja sposobu tzn. partycypacja w procesach decyzyjnych wielu aktorów co wpływa na wydłużenie procesu podejmowania decyzji oraz ich kolegialny charakter.
- ścieranie się interesów różnych grup społ. Sprawia, że decyzje mogą mieć charakter polityczny
- poddanie działalności organu j.s.t. presji opinii społecznej - źródłem władzy prezydenta, burmistrza jest mandat polityczny otrzymany od wyborców


(…)

… większej złożoności i organizacyjnej fragmentacji otoczenia
Spiniewicz 2004 - to przejście od perspektywy, w której samorząd jest postrzegany jako narzędzie wytwarzania i dostarczania usług publicznych do perspektywy, w której najważniejsze jest przywództwo potrzebne do rozwoju społeczeństwa lokalnego
Stoker 2001 - model decyzyjny w którym angażowane są pozapubliczne zasoby na rzecz rozwiązywania…

Uzależniony jest od liczby mieszkańców
W gminach do 10 tys obowiązuje system większościowy, powyżej system mieszany polegający na tym, że część radnych wybiera się w jednomandatowych okręgach wyborczych systemem większościowym, a część przez listę kompensacyjną systemem proporcjonalnym
Liczba radnych uzależniona jest od liczby mieszkańców i waha się od 3 w gminach do 100 mieszkańców do 27 w gminach pow. 70…
… dobrobytu” - efektywne dostarczanie usług publicznych, zasadą równości i redystrybucji bogactwa narodowego. Samorządy nakierowane są na świadczenie usług zaspokajających świadczenie mieszkańców. Nie występowało przenoszenie na samorząd mechanizmów rynkowych. Komunitaryzm - obywatele powinni się angażować w sprawy lokalne, nie tylko poprzez wybieranie swoich reprezentantów, ale i uczestniczenie w życiu samorządu
Samorząd prorynkowy - od lat 80 tych XX wieku - samorząd nie świadczy usług publicznych bezpośrednio, lecz stwarza warunki do ich efektywnego świadczenia przez inne podmioty (fundacje, stowarzyszenia, przedsiębiorstwa)
Z tym etapem związany jest funkcjonalizm - idea racjonalnego zarządzania zorientowanego rynkowo - New Public Management. NEW PUBLIC MANAGMENT
Oznacza wprowadzenie systemu…
… jedynie obywatelom włoskim. Natomiast czynne i bierne prawo wyborcze w wyborach lokalnych przysługuje obywatelom włoskim oraz obywatelom UE mieszkającym we Włoszech. Obywatele UE mogą być wybierani tylko do Rad Gminnych i Prowincjonalnych, nie mogą być burmistrzami lub prezydentami prowincji.
Władze Rzymu przyjęły jeszcze inne rozwiązanie. Udzieliły pozwolenia dla osób spoza UE mieszkających…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz