Rzym - Realizm

Nasza ocena:

3
Pobrań: 266
Wyświetleń: 1764
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Rzym - Realizm - strona 1 Rzym - Realizm - strona 2 Rzym - Realizm - strona 3

Fragment notatki:

Wszystkie Rzymskie dzieła przejawiają silne wpływy sztuki greckiej.
Pierwsza faza bezpośrednich kontaktów Rzymu z ośrodkami artystycznymi świata greckiego naznaczona jest licznymi grabieżami. Ekspansja rzymska na południowe tereny i podbój Grecji wywarło duży wpływ na sztukę.
Rozwinął się ruch kolekcjonerski i muzealny .
Sztukę rzymską zdominowały dwa pojęcia: pragmatyzm i realizm .
Można zauważyć typowe elementy greckiej architektury jak wznoszenie budowli na planie prostokąta, występowanie portyków, zastosowanie kamienia i marmuru, budowa miast na planie prostokąta z regularną siatką ulic (Pompeje). Jednak to właśnie w dziedzinie architektury Rzymianie przejawiali największą oryginalność.
Tworem rdzennie rzymskim są termy czyli łaźnie publiczne, które były ponadto miejscem spotkań, rozrywki i wypoczynku. Nowość stanowił też system ogrzewania ( hypocaustum ).
Również amfiteatr to czysto rzymski typ budowli - konstrukcja na planie elipsy z centralnie położoną areną na której rozgrywały się walki, oraz wznoszącą się dookoła widownią.
W teatrze rzymskim nowością jest superpozycja - w kolejności na poszczególnych kondygnacjach porządek dorycki a w zasadzie toskański, joński i koryncki. Realizm objawiał się przede wszystkim w rzeźbie, która odeszła od idealizujących teorii greckich. Jednak większość rzymskich rzeźb z tamtego okresu to wierne kopie dzieł greckich rzeźbiarzy. W Rzymie rozkwitła jednak rzeźba portretowa , szczególnie w formie popiersi .
Przejętym z innych kultur ale jakże popularnie używany w Rzymie był łuk . Dekoracje na zewnątrz łuku były najczęściej wzorowane na greckie. Łączono go także z kolumną - Łuk Triumfalny , Łuk Tytusa - podwójny, Łuk Sewera i Konstantyna - podwójny. Pojawiły się rotundy i kopuły .
 
  Okres republikański i wczesnego cesarstwa do upadku Nerona (III wieku p.n.e. - 68 r. n.e.)
  Świątynia Westy w Tivoli Świątynia Westy w Tivoli - fasada i rzut
 
  Jest to najstarsza okrągła świątynia , poświęcona bogini ogniska domowego zwanej Westa, wznosiła się na Forum Romanum, niedaleko Rzymu. Zbudowano ją w pierwszej ćwierci I wieku p.n.e. Podobna powstała w II wieku p.n.e. na Rynku Wołowym nad Tybrem. Świątynia wzniesiona na wysokim podium dostępna tylko od frontu. Ma bogatą dekorację: fryz girlandowy i głowice kolumn w porządku kompozytowym tak zwanym koryncko-jońskim. Świątynia rzymska to budowla wybitnie fasadowa , o wyraźnej przewadze osi podłużnej nad poprzeczną . Ściany murowano i licowano kamiennymi płytami. Świątynia Westy w Tivoli, widok od zbocza


(…)

… przodków, gromadzonych w arystokratycznych domach.
Statua powstała około 40-30 roku p.n.e. w okresie późnej republiki w Rzymie. Wysokość 1,65m.
Dom rzymski w Pompejach
Typowy dom w Pompejach
 
Był to dom jednorodzinny, stojący przy ulicy w luźnej zabudowie, parterowy lub jednopiętrowy z wewnętrznym dziedzińcem (atrium), częściowo przekrytym, z którego był dostęp do wszystkich pomieszczeń. Po skośnie ustawionych płatach dachu nad atrium, woda spływała do basenu (impluvium), który mógł być otaczany kolumnowym portykiem. Na osi wejścia znajduje się w głębi gabinet pana domu (tablinum), a po jego bokach dwie jadalnie (triclinia) - letnia i zimowa. Jedno z pomieszczeń frontowych zajmował przeważnie odźwierny.
Dom w Pompejach, rysunek poglądowy
 
Flora - Primavera, fresk z domu w Stabiach
W bogatej sypialni…

Piekarz z żoną
Dekoracje ścian w pompejańskim Domu Wettiuszów ukazują prawdziwy rozkwit malarstwa iluzjonistycznego. Pochodzą z drugiej połowy I wieku n.e. Piętrzyły się tu perspektywiczne obrazy przedstawiające ogromne prześwity, a w nich dalsze komnaty o uchylonych drzwiach i otwartych oknach, loggie, balkony i pergole. Główny obraz umieszczony został pośród ścian w wymalowanej w łudzący oko…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz