Prawo administracyjne - pojęcie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 14
Wyświetleń: 819
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Prawo administracyjne - pojęcie - strona 1 Prawo administracyjne - pojęcie - strona 2

Fragment notatki:

. ISTOTA I PRZEDMIOT PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
Pojęcie prawa administracyjnego zostało przedstawione już poprzednio, w ramach systematyki prawa. Przypomnijmy sobie, że prawem administracyj- nym nazywamy zespół norm regulujących: a) strukturę i kompetencje organów
administracji państwowej, b) stosunki prawne powstające w toku wykonaw- czo-zarządzającej działalności tych organów.
Prawo administracyjne dość wyraźnie odróżnia się od innych gałęzi prawa i nie ma szczególnych trudności z ustaleniem, jakie normy prawne do niego należą. Pewne wątpliwości mogą wynikać na tle odgraniczenia prawa adminis- tracyjnego od prawa konstytucyjnego, prawa finansowego i prawa cywilnego.
Prawo konstytucyjne stanowi punkt wyjścia dla uregulowań administracyj- noprawnych. Normy obu gałęzi prawa są jakościowo zbliżone. Prawo adminis- tracyjne jest rozwinięciem, skonkretyzowaniem prawa konstytucyjnego w wa- runkach codziennnej działalności państwa.
Rozróżnienie między prawem administracyjnym i prawem cywilnym na- stępuje w oparciu o charakter stosunków regulowanych przez obie dziedziny prawa. Stosunki prawa cywilnego to stosunki dwóch równoprawnych part- nerów, równość stron należy do istoty tych stosunków. Natomiast w stosun- kach regulowanych przez prawo administracyjne do istoty rzeczy należy nierówność partnerów, z których jeden jest reprezentantem państwa i jest wyposażony w określoną część władzy państwowej.
Prawo administracyjne i prawo finansowe są podobne, różni je tylko przedmiot uregulowania. O ile prawo administracyjne reguluje różne sprawy należące do zakresu działania administracji, o tyle przedmiotem prawa finansowego są jedynie sprawy majątkowe, należące do kompetencji organów administracji fmansowej.
Całość przepisów składających się na prawo administracyjne można podzielić na trzy grupy:
przepisy odnoszące się do struktury organów administracyjnych,
przepisy regulujące tok działania organów administracyjnych,
przepisy odnoszące się do sposobu załatwiania poszczególnych rodzajów spraw.
Przepisy regulujące strukturę administracji i tok jej działania tworzą część ogólną prawa administracyjnego. Natomiast przepisy normujące sposób załat- wiania poszczególnych rodzajów spraw należą do części szczegółowej.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz