Prawo a wolność jednostki

Nasza ocena:

5
Pobrań: 329
Wyświetleń: 1456
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Prawo a wolność jednostki - strona 1 Prawo a wolność jednostki - strona 2

Fragment notatki:

Prawo a wolność jednostki. Prawa obywatelskie -uprawnienia obywatela danego państwa wynikające z prawa w znaczeniu przedmiotowym i służące do ochrony interesów obywatela . W razie sporu z organem państwowym oby­watel powinien podać podstawę prawną, na której opiera swoje uprawnienie. Należy przy tym zaznaczyć, że w przypadku praw obywatelskich obywatel ma swobodny wybór, co do tego, czy skorzystać z przysługującego mu uprawnieni. czy też nie.
Wolności obywatelskie nie wynikają one z prawa w znaczeniu przedmiotowym, ale prawo to jedy nie określa ich granice. Obywatel może korzystać z wolności (lub nie) i postępować w różny sposób, byleby tylko przestrzegał prawnie ustalonych granic W razie jego sporu z organem państwowym, to organ państwa musi poda podstawę prawną ograniczenia wolności. W przeciwnym razie obowiązuje za lada in dubio pro libertate. Należy zauważyć, iż pewne uprawnienia obywateli mogą być regulowano tylko jako prawa obywatelskie (np. prawo wyborcze), w innych przypadkach oczywista jest forma ich regulacji jako wolności obywatelskich (np. wolność sumienia). Niemniej jednak granice obu pojęć nie są ostre i w niektórych wypad trach można się zastanawiać nad wyborem jednej z dwóch form normowania Egzemplifikacją tego może być prawo do zrzeszania się.
Geneza praw jednostki.
Już w starożytności dostrzegano, że człowiek powinien mieć pewne prawa. Rozumiano je jednak bardziej, jako postulaty filozoficzne, religijne czy politycz­ne. Jako przykład można powiedzieć, że około 2000 lat .p. n. e. grecki myśliciel Alkimades pisał : "bogowie stworzyli nas wolnymi. Nikt nie ma natury niewolnika" . W kilkanaście wieków później stoicy uważali, że wszyscy ludzie mają wspólne pojmowanie prawa i nieprawości, że przyrodzoną jest im godność i rów­ność . Pierwsi myśliciele chrześcijańscy (np. na przełomie IV i V w. n. e. Aure­liusz Augustyn, a w XIII w. Tomasza Akwinu), wychodząc z założenia, iż Bóg stworzył ludzi na swój obraz i podobieństwo , uznawali osobowość jednostki i rów­ność wszystkich ludzi . Przez wiele wieków prawo określało przywileje, uprawnienia, obowiązki po­szczególnych grup społecznych, stanów itp. Wypływające stąd prawa jednostki nie były jej prawami podmiotowymi, ale przysługiwały jej jako członkowi danej grupy społecznej.
W okresie reformacji czołowi jej przedstawiciele podkreślali, że władza ziem­ska (państwowa) nie jest władzą nad sumieniem i duszą jednostki. W aktach kończących wojny religijne (np. Pokój Augsburski z 1555 r., Edykt Nantejski z `1598 r.) albo też wydawanych dla zapobieżenia im (np. Akt Konfederacji War­szawskiej z 1573 r.) zaczęto uznawać prawa religijne mniejszości i zapewniano innowiercom możność korzystania z określonych praw przysługujących członkom wyznania, do którego należała większość społeczeństwa.

(…)

…, ale nie akcentowali przemawiających za nią argumentów o charakterze religijnym.
Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela, wspomniane amerykańskie ustawy stanowe oraz Deklaracja Niepodległości są aktami, w których po raz pierwszy w historii uznano prawa każdej jednostki i prawnie je zagwarantowano.

… dotyczące tej problematyki - np. w Virginii i Marylandzie w 1776 r., w Massachusetts w 1789 r. ­kodyfikowały z jednej strony to, co występowało już w orzecznictwie sądowym i angielskich aktach prawnych, a z drugiej strony, wprowadzały, nowe prawa i zasady istotne dla wolnych obywateli, a nie poddanych Korony (np. równość wobec prawa, wolność prasy, wolność sumienia).
Twórcy francuskiej Deklaracji Praw…
… Augsburski z 1555 r., Edykt Nantejski z `1598 r.) albo też wydawanych dla zapobieżenia im (np. Akt Konfederacji War­szawskiej z 1573 r.) zaczęto uznawać prawa religijne mniejszości i zapewniano innowiercom możność korzystania z określonych praw przysługujących członkom wyznania, do którego należała większość społeczeństwa. John Milton i John Lock sformułowali tezę, że w stanie naturalnym równe i niezależne…
… jednostki zawarły umowę w celu wzajemnej ochrony życia, wolność i własności. Traktowali, oni zatem prawa jednostki, nie jaka przywileje członków grupy społecznej, ale jako uprawnienia indywidualne. Te koncepcje teoretyczne korespondowały z rozwojem prawa pozytywnego i orzecznictwa sądowego w Anglii, gdzie wyraźna była tendencja do gwarantowania i rozszerzania zakres praw człowieka. W XVII w. powstały…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz