Pojazdy do transportu drogowego - omówienie.

Nasza ocena:

3
Pobrań: 28
Wyświetleń: 798
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Pojazdy do transportu drogowego  - omówienie. - strona 1 Pojazdy do transportu drogowego  - omówienie. - strona 2

Fragment notatki:

Pojazdy do transportu drogowego mają charakter:
Uniwersalny
Specjalistyczny
Środki uniwersalne to pojazdy do przewozu wszelakiego rodzaju drobnicy:
Samochody skrzyniowe, naczepy, przyczepy i nadwozia wymienne
Pojazdy specjalistyczne to przykładowo:
Samochody chłodnicze
Cysterny do przewozu różnego rodzaju ładunków płynnych
Samochody do przewozu zwierząt
Samochody wywrotki
Naczepy kontenerowe
Pojazdy do przewozu samochodów osobowych, przewozu sztuk ciężkich i inne
Masowość przewozów - ta cecha stawia transport drogowy na ostatnim miejscu spośród wszystkich gałęzi transportu.
Ładowność uniwersalnych samochodów skrzyniowych nie przekracza zwykle 30 ton, a ciągników siodłowych z naczepami 40-44 tony.
DMC - dopuszczalna masa całkowita - największa określona właściwymi warunkami technicznymi masa pojazdów obciążonego osobami i ładunkami, dopuszczonego do poruszania się po drodze.
W większości krajów europejskich po drogach mogą się poruszać pojazdy, które nie przekraczają:
2,55 metra szerokości
4 metrów wysokości
16,5 metra długości
Ograniczony jest także maksymalny nacisk na jedną oś pojazdu (11,5 tony).
Według stanu na 21.12.2009 jedynie 2391 km dróg w Polsce było przystosowanych do takiego nacisku.
Ciągnik siodłowy z naczepą - najpopularniejszy w transporcie drogowym.
Ciągnik z reguły ma 2 osie, naczepa 3 (z czego jedna podnoszona).
Prawa i obowiązki stron zawierających umowę o międzynarodowy przewóz drogowy są regulowane przez Konwencję o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów, tzw. Konwencję CMR, podpisaną w Genewie w 1956 roku, znowelizowaną w 1978 roku.
Ustawa z 15 listopada 1984 roku Prawo Przewozowe reguluje aspekty handlowe transportu drogowego, krajowego i śródlądowego.
Zasady wykonywanie krajowych i międzynarodowych przewozów drogowych reguluje Ustawa o transporcie drogowym z 6 września 2001 roku.
TIR - konwencja celna, dotycząca międzynarodowego przewozu towarów z zastosowaniem karnetów TIR, tzw. Konwencja TIR (ang. Transport International Routier), podpisana w Genewie w 1959 roku i znowelizowana w 1975 roku.
Umożliwia uniknięcie kontroli na granicy (kontrola w miejscu załadunku).
Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego - IRU
Z siedzibą w Genewie. Unia powstała w 1948 roku, należą do niej krajowe organizacje przewoźników drogowych.
Z inspiracji IRU opracowano konwencję CMR oraz konwencję TIR, IRU jest właścicielem karnetów.
W 2007 roku do IRU należało 180 organizacji i 70 krajów. Polskę reprezentuje ZMPD (Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych).
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz