To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
W jaki sposób państwo podejmuje decyzje? 1.)GŁOSOWANIE
Problem pogodzenia zróżnicowanych przekonań i interesów. Analiza dwóch cech głosowania według zasady większości: Paradoks głosowania - głosowanie oparte na zasadzie większości prowadzi do podejmowania niespójnych decyzji. Oznacza to rownież, że podejmowane przez społeczeństwo decyzje mogą z powodzeniem zależeć od kolejności głosowania nad nimi. Wynik środkowego wyborcy - wszyscy maja preferencje jednoszczytowe i są tym bardziej zadowoleni im bardziej wynik głosowania jest zbliżony do tego, za którym sami się opowiadaja. Ale także indywidualne preferencje mogą nie być jednoszczytowe.
3.)PRAWODAWCY
Jeżeli preferencje są jednoszczytowe, model środkowego wyborcy pomaga zrozumieć sposób ,w jaki społeczeństwo podejmuje decyzje. Dotyczy to zwłaszcza referendum. Jednak proces podejmowania decyzji przez kompromisy legislacyjne jest o wiele bardziej skomplikowany. Może wystąpić handel głosami, i jednym z takich przykładów jest porozumienie głosujących (zawierają porozumienia, dzięki któremu każdy z uczestników porozumienia uzyskuje coś, w przypadku nie zawarcia porozumienia, każdy z nich tylko traci).
4.)URZĘDNICY PAŃSTWOWI
Urzędnicy wywierają wpływ na proces podejmowania decyzji sprawach publicznych:
I służą radą i sporządzają ekspertyzy.
I są odpowiedzialni za wykonanie uchwalonych aktów prawnych i realizacje przyjętej polityki.
Urzędnicy państwowi maja także swoje interesy:
Np.Urzędnicy w ministerstwie obrony będą próbować przekonać rząd do nasilenia działań obronnych.
Np. w ministerstwie edukacji będą wywierać presje na zwiększenie wydatków na oświatę.
Paradoksem glosowanie jest to, że cele społeczeństwa mogą być sprzeczne. Istnieje uproszczony pogląd zgodnie, z którym celem działania państwa jest maksymalizacja dobra społecznego.
5.)PROBLEM „PANA I SLUGI”
Jedna osoba-„pan”-przekazuje prawo podejmowania decyzji komuś innemu,czyli „słudze”,aby ten działał w imieniu „pana”.
Np. w dużych przedsiębiorstwach: menedżerowie są „sługami”, wybranymi przez pana.
Np.w przedsiębiorstwach prywatnych, „panami” są akcjonariusze
Np. Znacjonalizowane przedsiębiorstwa, rolę tę przejmuje państwo.
Menedżerowie, czyli „słudzy” mogą wybrać łatwe życie zamiast walkę o zyski dla akcjonariuszy, pracownicy mogą unikać pracy.
Rozwiązanie zaleca sformułowanie umowy, zawieranej ze „sługą” w sposób maksymalnie zgodny z interesem pana. Muszą być także bodźce skłaniające „sługę” do zachowania zgodnego z życzeniami „pana”. Kontrakt powinien odwoływać się do wyników, które są łatwe do zaobserwowania.
(…)
… na zmiany cen i dochodów.
Aby podjąć rozsądną decyzją o wysokości ceny, trzeba przeprowadzić badania empiryczne, pozwalające określić elastyczność cenową popytu na dany towar.
Popyt ten zależy także od cen innych dóbr pokrewnych.
Mieszana elastyczność popytu mierzy reakcje popytu na jedno dobro wywołaną zmianą ceny dobra pokrewnego.
Elastyczność dochodowa popytu mierzy zależność miedzy zmianami poziomu…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)