Największe światowe porty lotnicze - omówienie.

Nasza ocena:

3
Pobrań: 42
Wyświetleń: 721
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Największe światowe porty lotnicze  - omówienie. - strona 1 Największe światowe porty lotnicze  - omówienie. - strona 2

Fragment notatki:

Największe światowe porty lotnicze (ładunki w tys. ton)
Porty lotnicze centralne i regionalne są najczęściej własnością miast lub gmin, które w tym celu zakładają spółki handlowe, zarządzające lotniskami.
Lotnisko o kluczowym znaczeniu pod względem lokalizacji lub wielkości ruchu mogą być własnością państwową (jak np. lotnisko Warszawa-Okęcie) ze względu na znaczenie dla gospodarki i obronności kraju.
Do przychodów z działalności lotniczej zaliczamy:
Opłaty za lądowanie samolotów (wraz ze startem), zależne od rodzaju portu lotniczego, rodzaju lotu (krajowy i międzynarodowy) oraz masy startowej statku powietrznego (np. do 2 t i powyżej 2 t za każdą następną tonę)
Opłaty postojowe, zależne od masy statku powietrznego oraz czasu jego postoju na lotnisku opłaty pasażerskie - tzw. opłaty lotniskowe, które mogą być zróżnicowane w zależności od rodzaju lotu (krajowy, międzynarodowy) lub typu pasażera (przylatujący, odlatujący lub tranzytowy)
Opłaty towarowe, które wynikają z kosztów bezpośrednich, ponoszonych przez zarządzającego lotniskiem, związanych z udostępnianiem i utrzymywaniem dworców towarowych oraz zapewnieniem ochrony i kontroli bezpieczeństwa ładunków
Do przychodów z działalności pozalotniczej zaliczamy m.in.:
Opłaty za koncesje wnoszone przez podmioty prowadzące różnoraką, pozalotniczą działalność na terenie portu lotniczego (handlową, usługową, gastronomiczną, hotelarską)
Opłaty z tytułu dzierżawy gruntów, biur, hangarów i magazynów
Opłaty wnoszone za korzystanie z parkingów
Opłaty od reklamodawców wykorzystujących port lotniczy do promocji swoich wyrobów czy usług
Opłaty z tytułu wynajmu różnego rodzaju wyposażenia
W portach o dużym natężeniu ruchu lotniczego przychody z tytułu opłat lotniczych stanowią od 45% do 60% ogólnych wpływów.
Koszty utrzymania naziemnych ośrodków kontroli ruchu powietrznego [w Polsce są cztery], wyposażonych w urządzenia radarowe, radiostacje komunikacyjne i radiostacje nawigacyjne.
Spoczywają z reguły na budżecie państwa. Państwa pobierają jednak opłaty za korzystanie z ich przestrzeni powietrznej, tzw. opłaty nawigacyjne:
Opłaty trasowe
Opłaty terminalowe
Przestrzenią powietrzną (FIR Warszawa) zarządza Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.
FIR Flight Information Region Rejon informacji powietrznej Porty lotnicze są czynnikiem ograniczającym rozwój transportu lotniczego:
Nie każde lotnisko ze względu na wysokie wymagania techniczne może spełnić rolę lotniska międzynarodowego
Budowa nowoczesnego portu lotniczego jest przedsięwzięciem skomplikowanym i kosztownym
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz