Marcin Fabiański - Nowożytność

Nasza ocena:

3
Pobrań: 455
Wyświetleń: 1652
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Marcin Fabiański - Nowożytność - strona 1 Marcin Fabiański - Nowożytność - strona 2 Marcin Fabiański - Nowożytność - strona 3

Fragment notatki:


ALBRECHT DÜRER Albrecht Durer (1471-1528)
Norymberczyk, malarz, rysownik, grafik, złotnik, rytownik, teoretyk sztuki i wojskowy, początkowo wykształcenie artystyczne otrzymał w złotniczym warsztacie swojego ojca, od 1486 pracuje w warsztacie Michała Wolgemuta, w latach 1490-94 odbywa wędrówkę artystyczną (Kolmar, Bazylea gdzie poznał technikę drzeworytu, Włochy?) po czym wraca do Norymbergii i zostaje mistrzem cechu malarskiego, uprawia grafikę: drzeworytnictwo i miedziorytnictwo, 1505-1507 pobyt w Wenecji, realista, 1512-19 jest pod mecenatem cesarza Maksymiliana, od 1515 pojawia się w jego twórczości akwaforta, 1520-21 podróż do Niderlandów, 1525-38 publikuje część swoich teoretycznych rozważań nad sztuką;  szczególny wkład w rozwój  drzeworytnictwa  i miedziorytu,  zajmował się teorią perspektywy, jest też autorem traktatu o miernictwie, interesowała go również obronność miast: na podstawie jego szkiców przebudowane zostały u progu  XVI wieku  mury obronne  Ulm Precyzyjny, studiował perspektywę i proporcje ciała człowieka i konia, badacz i miłośnik przyrody, nie był kolorystą stąd jego dzieła niezharmonizowane pod względem kolorytu
Trzy elementy, które złożyły się na uformowanie artystycznego oblicza artysty:
miejscowa tradycja norymberska przekazana mu przez Wolgemuta
nawiązująca do Niderlandów sztuka Schongauera
włoskie quattrocento w interpretacji Mantegni
- 1485 Madonna z Aniołami
- 1490 olejny portret ojca w Uffizi
- trzy wielkie cykle graficzne: Apokalipsa 1498 - 15 drzeworytów; Wielka Pasja 1511; Życie NMP 1511
- seria małych pejzaży akwarelowych do 1494-1500 - inspiracją rodzinna Norymberga i podróż do Wenecji
- miedzioryty: Przed 1495 Madonna z Dzieciątkiem; Syn marnotrawny
1498 Objawienie Janowe
1500 Dziwo morskie; Herkules;
1504 Adam i Ewa
- cykl 16 drzeworytów
- autoportrety Durera: z 1484 (Albertina w Wiedeniu), 1493 (Luwr), 1498 (Prado), 1500 (Pinakoteka w Monachium)
- 1500 Chrystus na krzyżu
- 1500 detale ołtarzy w Dreźnie Maria z Dzieciątkiem i Ukrzyżowanie Chrystusa
- ryciny do książek - ok 1500 Opłakiwanie Chrystusa w Monachium i w Norymberdze
- ok 1504 Adoracja Dzieciątka w Monachium
- ok 1504 Hołd Trzech Króli we Florencji
- ok 1506 Święto Różańcowe dla kościoła Św. Bartłomieja w Wenecji - kupiony przez Rudolfa II, który przekazał go do klasztoru Norbertanów na Strahowie w Pradze, wpływ malarstwa weneckiego
- Madonna z czyżykiem w Berlinie
1504 Pasja Zielona w Albertinie - seria 12 rysunków piórkiem na zielonawym papierze ze światłami podkreślonymi białą farbą
- 1507 portret młodzieńca


(…)

… Zielona w Albertinie - seria 12 rysunków piórkiem na zielonawym papierze ze światłami podkreślonymi białą farbą
- 1507 portret młodzieńca
- 1507 Adam i Ewa
- dwie Małe Pasje - drzeworytowa i miedziorytowa - wpływy włoskie
- 1513 miedzioryt Rycerz, śmierć i diabeł
-Chrystus w świątyni w Galerii Barberinich Rzym - wpływ Leonarda da Vinci
- akty Adam i Ewa - wpływy włoskie
- 1508 Męczeństwo 10 tys. Chrześcijan na rozkaz perskiego króla Sapora - nawrót do gotyckiego ujęcia
- Wniebowzięci NMP do ołtarza kościołą Dominikanów we Frankfurcie na Menem
- 1511 Adoracja Trójcy Św. przez Wszystkich Świętych pierwotnie dla Brüderhaus w Landau - wpływy włoskie; w dolnej części tego po mistrzowsku namalowanego i zakomponowanego obrazu Dürer sportretował się w postaci antycznej figury trzymającej tablicę z łacińską…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz