Maksymalizacja użyteczności a wybór konsumenta
Mapa obojętności ukazuje gusty konsumenta. Konsument spośród dostępnych koszyków wybiera ten, który daje mu maksymalna użyteczność.
Aby ustalić, który punkt na tej linii ( na rysunku) maksymalizuje użyteczność, musimy się odwołać do gustów konsumenta.(np. Żarłok zdecyduje się na inny punkt niż kinoman, wybierając więcej posiłków, a mniej filmów).
Konsument wybierze punkt D, gdyż punkt ten zapewnia maksymalna użyteczność, a wiec przesuniecie w lewo od C lub w prawo od A zwiększa użyteczność.
Dostosowanie do zmian dochodu
Przy wyższym dochodzie student może kupić większą ilość jednego dobra lub obu dóbr. W związku z tym linia budżetowa przesuwa się w gorę = wybierze konsument punkt w którym nowa linia budżetowa jest styczna do najwyższej osiągalnej krzywej obojętności. Ale to też zależy od gustów konsumenta.
Tak wiec wzrost dochodu o 60 %powoduje zwiększenie popytu na seanse filmowe o 100%, co potwierdza, ze kino jest dobrem luksusowym o elastyczności dochodowej większej od jedności. Wzrost dochodu o 60% powoduje zwiększenie popytu na posiłki 33% ( żywność jest dobrem normalnym - elastyczność dochodowa wyższa od zera).
Ścieżka wzrostu dochodu pokazuje, jak pod wpływem wzrostu dochodu konsumenta zmienia się wybierany przez niego koszyk dóbr.
Zmiany cen i linia budżetowa
Podwyżka ceny zubaża konsumenta, ograniczając jego możliwości nabywcze przy danym dochodzie pieniężnym. Stopa życiowa konsumenta obniża się.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)