Projekt nr 3
„Jednostopniowa przekładnia walcowa o zębach prostych”
Zaprojektować jednostopniową przekładnie walcową o zębach prostych dla następujących danych:
Moc przekładni Prędkość wału napędzającego Przełożenie przekładni Współczynnik przeciążenia Dane
Obliczenia
Wynik
Wstępne określenie naprężeń dopuszczalnych.
Przyjmuję materiał stal 42CrMo4 ulepszaną poprzez azotowanie kąpielowe:
Twardość boku zęba Przyjmujemy, że przekładnia będzie przenosiła moc od trójfazowego silnika elektrycznego, pracując 4 lat po 12 h/dobę.
Trwałość przekładni:
Liczba cykli:
Odczytane z wykresów wartości oraz są w przybliżeniu równe 1.
HB 430 więc Przyjmuję, że maszyna robocza pracuje przy niewielkich przeciążeniach:
Wstępne określenie średnicy podziałowej
Przyjmuje współczynnik szerokości wieńca: κ = 1
Przyjmuje:
Odległość osi kół
Na podstawie PN-93/M-88525 przyjmuję Podstawowe parametry przekładni
Średnica podziałowa zębnika:
Na podstawie tabelki przyjmuje liczbę zębów zębnika:
Moduł nominalny:
(…)
… przekładni:
Zakładając, że przekładnia będzie wykonana w 6 klasie dokładności współczynnik dynamiczny wynosi:
Na podstawie PN-ISO 6336:2000 przyjmuję:
W celu określenia współczynnika KFβ obliczamy najpierw wartości pomocnicze. Sprawdzenie współczynnika bezpieczeństwa na nacisk stykowy
Wartość współczynnika dla stali wynosi:
Dla zębów prostych przyjmujemy:
Przyjmuję koła szlifowane:
HB > 430 więc Dla modułu Dla tej wartości współczynnika jest maksymalna niezawodność.
Sprawdzenie współczynnika bezpieczeństwa na zginanie
Na podstawie wykresu:
Punkt leży w polu więc:
Dla zębów prostych:
Przyjmuję chropowatość: Dla stali azotowanej o przyjętej chropowatości:
Współczynnik wielkości dla wynosi:
Współczynnik uwzględniający spiętrzenie naprężeń:
Wartość współczynnika gwarantuje wysoką niezawodność.
Sprawdzenie zębów…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)