SZANSE I BARIERY INNOWACJI Innowacje stają się dzisiaj jedną z najważniejszych broni w walce konkurencyjnej, podstawowym elementem strategii dobrze zarządzanych przedsiębiorstw i to zarówno elementem działania ofensywnego, polegającego na wchodzeniu na nowe rynki, jak i działania defensywnego, chroniącego je przed zagrożeniem ze strony rzeczywistych i potencjalnych konkurentów. Strategię takich przedsiębiorstw cechuje tzw. dynamizm innowacyjny, który rozumiany jest jako otwarcie się na wszelkiego rodzaju nowości, ciągłe poszukiwanie nowych idei, pomysłów i rozwiązań oraz szybki ich wprowadzanie do praktyki. Innowacje nabierają, więc w każdym przedsiębiorstwie swoistego wymiaru, stając się warunkiem aktywności i żywotności przedsiębiorstwa. Jednocześnie są one coraz trudniejszym problemem do rozwiązania, wymagającym wielostronnej analizy. Kadra kierownicza koncentruje się głównie na ich aspektach tech-org. ,
Lekceważąc aspekty psychospołeczne, a to właśnie one są szczególnie ważne, Gdyż decydują o stosunku do innowacji jej bezpośrednich wykonawców. Wprowadzając innowacje, należy zawsze mieć na uwadze, że dla pracowników siłą napędową jest wizja przyszłości firmy i dążenie jej kierownictwa do poprawy ich sytuacji pracy. Wprowadzanie innowacji napotyka na swej drodze szereg barier. Możemy do nich zaliczyć: Bariery biurokratyczne np. skostniałe struktury organizacyjne i stereotypy myślenia
Bariery ekonomiczne np. brak odpowiednich środków finansowych Bariery psychospołeczne np. - obawa pracowników przed utratą dotychczasowego bezpieczeństwa - brak zrozumienia potrzeby innowacji -obawa przed popełnieniem błędu
- brak zdolności menedżera do twórczego myślenia oraz brak umiejętności organizacyjnych Powyższe bariery w znacznej mierze utrudniają kreowanie i wprowadzanie innowacji oraz osłabiają efekty planowanych przeobrażeń. Opór przedsiębiorstwa wobec zmian tkwi głównie w jego podsystemie społecznym, w cechach psychologicznych pracowników i ich wzajemnych interakcjach.
PODSUMOWANIE Znaczenie innowacji dla przedsiębiorstw przy dzisiejszej dynamice i globalizacji rynków jest oczywiste. Przedsiębiorstwa muszą więc tworzyć warunki sprzyjając systematycznym poszukiwaniom innowacji, tworzeniu nowych wartości. Menedżerowie zaś muszą wykrywać i rozumieć powiązania między prawidłowościami występującymi przy rodzeniu się czegoś nowego a różnymi siłami występującymi zarówno w systemach fizycznych, jak i ludzkich. Jeśli zrozumieją te powiązania łatwiej uczynią swoje firmy zdolnymi do znajdowania innowacyjnej strategii i łatwiej przezwyciężą opory wobec innowacji, a także stworzą warunki, by pojawiła się innowacyjna strategia.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)