To tylko jedna z 55 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Kościół opacki św. Michała w Hildesheim , budowla przed romańska, okresu ottońskiego. Uznawana za najwspanialsze osiągnięcie architektury sztuki ottońskiej. Budowany w latach 1010 - 1033 przyklasztorny kościół św. Michała w Hildesheim w dolnej Saksoni. I konsekracja 1022, II konsekracja której biskup Bernwald juz niedoczekał była w 1033. Położony na wzgórzu jest chcarakterystycznym elementem krajobrazu miasta. Jest to budowla złożona z dróch przeciwstawnych grup ( wschodniej i zachodniej) podobną strukturę ma min. Kościól opacki w maria Laach. Posiada dwa transepty, wschodni i zachodni, o ramionach zakończonych wiezyczkami schodowymi. N aprzedłużeniu nawy środkowej zarówno na wschodzie jak i na zachodzie znajdóją się dwa chóry – budowla dwuchówowa. Na zachodniej części westwerk, stąd mszy słuchali cesarz i inni świeccy dostojnicy. Symbol władzy świeckiej. Zespół wschodniz ustawionym tam ołtarzem uważany za siedzibę władzy duchowej. Kościół św. Michała mając dwa transepty, ma także dwa skrzyzowania transeptów z nawą główną. Jest typową budowla okresu ottońskiego, trzynawowa bazylika, z transeptem, płaskim stropem i zamkniętym półkoliści chórem. W Niemczech popularne były zalozenia dwuchórowe. Z zewnątrz wygląda jak prawdziwa warownie. Grube mury, nieiwelkie okna, sześć wież, i krótki korpus nawowy. Budowlę ta zawdzięczamy miłujacemy sztukę biskupowi Bernwardowi, nadwornemu kapelanowi i wychowawcy cesarza Ottona III. W rzucic poziomym kościoła widać bardzo wyraźnie schemat często stosowanego w kościołach ottońskich systemu wiązanego. Jego zasadą jest zestawianie kolejnych kwadratów, przy czym podstawąproporcji sąwymiary kwadratu powstałego na skrzyzowaniu nawy głównej z transeptem. Ten kwadrat wyznacza rozpiętość przęsteł w nawie środkowej. Na jedno przęsło w nawie środkowej przypadają dwa przęsła w nawach bocznych. Każda z naw bocznych ma szerokośc równą połowie boku kwadratu skrzyzowania. KWADRAT NA SKRZYZOWANIU NAWY GŁÓWNEJ I TRANSEPTU JEST WYZNACZNIKIM PROPORCJI CAŁEGO KOŚCIOŁA. Kościól św. Michała to dalszy rozwój formy średniowiecznej bazyliki w której rzut poziomy jest oparty na systemie wiązanym. Nawa środkowa ma długośc 5 takich kwadratów wyznaczających, a transept trzech, przy czym skrzyzowanie jest także wliczone. Biskup Bernwald był opiekunem i
(…)
… łuki
każdego kwadratu. Miedzy
filarami stojąpo dwie kolumny
na ktlorych wspieraja się
półkolist łuki. Ten typ
przemienności w rytmie filar –
dwie kolumny – filar nazywany
bywa podwojną lub saską
(dlatego, że najczęściej
stosowana była w Saksonii)
przemiennością podpór. Luki
ardka podobnie jak łuki
skrzyzowań składaja się z
ułożonych na przemian białych
i czerwonychkamieni, co
nadaje nieco lekkości…
….
Stworzył warsztaty artystyczne przy
kościele. Był twórcą koncepcji kościoła w
Hildescheim. I i II konsekracja odbyła się w
dni święta św. MIchała. Bernwald spoczywa
w krypcie zachodniej.
Budowla z ciosów kamiennych na module
kwadratu. Ściśle geometryczny porzadek
skomplikowana symbolika liczb zawartch w
planie kościoła. Idealistyczna filozofia
platońska.
Bazylika trójnawowa, i dwóchórowa, krypta…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)