H.Bee Teorie rozwoju społecznego i rozwoju osobowości

Nasza ocena:

5
Pobrań: 665
Wyświetleń: 2268
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
H.Bee Teorie rozwoju społecznego i rozwoju osobowości - strona 1 H.Bee Teorie rozwoju społecznego i rozwoju osobowości - strona 2 H.Bee Teorie rozwoju społecznego i rozwoju osobowości - strona 3

Fragment notatki:


Rozdział 10: Rozwój społeczny i rozwój osobowości w okresie środkowego dzieciństwa .
TEORIE ROZWOJU SPOŁECZNEGO I ROZWOJU OSOBOWOŚCI Podejście psychoanalityczne :
Freud : faza latencji (faza IV) - związki pomiędzy rówieśnikami tej samej płci; libido bierne
Erikson :
Faza IV: Kryzys pracowitość vs. Poczucie niższości
Zadanie rozwojowe: rozwijane pracowitości, nauka czytania, pisania, liczenia Ocena swoich kompetencji na podst sukcesów i porażek w zadaniach szkolnych.
Podejście społeczno-poznawcze: W tym okresie czas na przejście od konkretu do abstraktu. Interpretacja zachowań innych osób nie tylko na podst zewnętrznych przesłanek, ale i głębszych prawidłowości.
6, 7 rż:
Porównania behawioralne - opisy zawierające porównanie zachowania i cech fizycznych Od 7, 8 rż: Konstrukty psychologiczne - stwierdzenia dot cech osobowości
WYMIARY ROZWOJU MORALNEGO Emocje moralne: Freud :
- dzieci ucząc się zasad molarnych identyfikując się rodzicem tej samej płci w fazie fallicznej
-reguły przejmowane od rodzica tworzą superego dziecka
- superego = sumienie +ideał ego
Sumienie - zakazy narzucane przez superego
Ideał ego - nakazy dyktowane przez superego
-dziecko uczy się przestrzegania zasad sumienia i ideału ego, aby uniknąć przykrości
Erikson: -dzieci uczą się zasad moralnych od obojga rodziców -rozwój dumy, winy, wstydu już przed 6 rż
- do rozwoju emocji moralnych przyczynia się jakość związków z rodzicami
Wnioskowanie moralne (ocena słuszności/niesłuszności zachowań):
Realizm i relatywizm moralny w teorii Pi ageta :
2-stopniowy rozwój moralny
Stadium realizmu moralnego - dzieci uważają reguły za niezmienne (bo są stworzone przez autorytety; bo mogą zostać ukarane)
Stadium relatywizmu moralnego - po 8 rż, reguły można zmieniać na mocy umowy społecznej (uczenie się unikania kary; przykładanie większej wagi do intencji niż skutków
Teoria rozwoju moralnego Kohlberga :
6 stadiów rozwoju wnioskowania moralnego
-zaczyna się to jednak tak naprawdę dopiero po 12 rż, dlatego więcej an ten temat w rozdziale 12 rzekomo ;)
Zachowania moralne :
Skinner - dzieci uczą się zasad moralnych ze względu na skutki (stosowanie nagród i kar w połączeniu ze wskazówkami - dyscyplina indukcyjna )
ZWIĄZKI SPOŁECZNE

(…)

… w przyjaźniach chłopięcych)
Typy agresji
-Nasila się agresja słowna
-U chłopców wciąż obecna fizyczna, zwłaszcza w parach lub grupach
Agresja społeczna - zmierzająca do naruszenia czyjegoś poczucia godności lub popsucia jego stosunków z innymi (np. ostracyzm, pomówienia, pogardliwe miny itp.)
Najczęściej występuje u dziewcząt (w badaniach na 500 dzieciach: 17,4% dziewcząt, 2% chłopców!)
Agresja odwetowa - odwzajemnianie szkody
Status społeczny:
dzieci popularne
dzieci odrzucone
wycofane - widzą, że są nielubiane
agresywne - myślą, że są lubiane
nie są lubiane, ale przypisuje się im wysoki status społeczny (bo potrafią manipulować innymi i kontrolować sytuację)
agresywni chłopcy szukają podobnych do siebie kolegów
lekceważone
OSOBOWOŚC I POJĘCIE WŁASNEGO „JA”
Wielka piątka cech osobowości:
Tabelka
„Ja” psychiczne…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz