Grecja epoki hellenistycznej i Rzym- opracowanie

Nasza ocena:

5
Pobrań: 77
Wyświetleń: 476
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Grecja epoki hellenistycznej i Rzym- opracowanie - strona 1 Grecja epoki hellenistycznej i Rzym- opracowanie - strona 2 Grecja epoki hellenistycznej i Rzym- opracowanie - strona 3

Fragment notatki:

GRECJA EPOKI HELLENISTYCZNEJ I RZYM Wstęp: za sprawą podbojów Aleksandra Macedońskiego który w jednym imperium skupił elementy orientalne i tradycyjne greckie. Stopniowo zaczęła się zacierać granica między tym co należy do świata Grecji i barbarzyństwa.
- Grecki jednolity system wychowania - Paideia - zaczął być zastępowany systemami eklektycznymi
- naczelną wartością przestaje być szczęście a zaczyna przyjemność
- ideał greckiej polis zastępowany jest ideą kosmopolis
- w związku z tym zostaje wyparty dotychczas niezbędny warunek określenia własnej tożsamości jakim było zakorzenienie w danej społeczności---pojawiają się tendencje oparcia tożsamości na samookreśleniu (indywidualizm)
- Filozofia oceniana jest pod względem praktycznej przydatności w życiu codziennym a nie jedynie walorów intelektualnych (spekulacja)
- tworzy się charakterystyczny dla kultury starożytnego Rzymu ideał politycznej roztropności - wyważenia, zdystansowania, mądrego zaangażowania
- Filozofia rzymska znajduje się pod przemożnym wpływem Greków---poprzez ujęcia rozważań w popularne formy literackie stają się one dostępne dla szerszego audytorium
Stoicyzm:
a) Wczesna stoa - Grecja: - Zenon z Kition (336-264 p.n.e.); jego uczeń Chryzyp (281-208 p.n.e.)
- istnieją tylko konkretne przedmioty (odrzucenie pojęć ogólnych)
- sensualizm-doświadczenia zmysłowe budują nasze pojęcia o świecie - to kim jest człowiek zależy w pełni od niego samego - stosunki z innymi ludźmi nie mają na nas formującego wpływu --- wszystko zależy od naszego samookreślenia
- jedyną zasadą świata jest jego niestałość - „Wszystkie rzeczy są w ruchu, nic nie jest nie zachwiane” (Heraklit)
- Cykliczna koncepcja rozwoju któremu poddany jest człowiek - kończąc coś zaczynamy to znowuż od początku --- działamy w ramach konieczności (na określenie której nie mamy wpływu)
- Wolność jest nierozerwalnie związane z koniecznością - nasze życie jest wyznaczone przez niezależny od nas plan rozwoju, stąd nie powinniśmy próbować go zmieniać --- wolnością jest zaakceptowanie tego co konieczne poprzez wyzwolenie się od wszelkich pokus i zachcianek.
- „Tylko nieszczęśliwi pożądają dóbr bez końca”; „gonią w pościgu, a wszystko na opak, niż chcą im się dzieje”
- w poskromieniu wszelkich namiętności jest poddanie się nakazom rozumu , który wskazuje nam wszechwładzę konieczności
- Cnota jest okiełznaniem pożądliwości --- możliwe jest to poprzez rozumowe poznanie teog co konieczne
- Zalecana apatia nie jest dla stoików kompletną inercją, w której poddajemy się działaniu wszelkim siłom świata a jest stanem harmonii polegającym na zapewnieniu równowagi pomiędzy determinującą nasze zachowania naturą a naszymi popędami


(…)

…”
Archetyp republikańskich idei: Marcus Tullius Cycero (106-43 p.n.e.)
- świadek wstrząsów nękających republikę rzymską - jako konsul zdemaskował spisek Katyliny. Stając na straży republiki zginął z rąk popleczników Antoniusza, z którym wszedł w ostry spór
- Cyceron uznaje się za inspiratora przemian zmian w myśleniu politycznym Europy Zachodniej. Był patronem dysput ustrojowych w XVII - wiecznej Anglii…
… w danym kontekście historycznym --- nie ma lepszych ustrojów z natury, są jedynie lepsze pod względem adekwatności wobec realiów w danej chwili panujących
- można zaakceptować każdy ustrój „o ile zachowuje tę spójnię która na początku złączyła ludzi więzami wspólnoty państwowej”---państwo musi się troszczyć o zgodne współdziałanie wszystkich obywateli (concordia)
- Mieszanie ustrojów sposobem…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz