To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Elementy graficzne
Najczęściej rozpatrywane elementy graficzne to rozmach kreski i jej siła (nacisk). Kreska o dużym rozmachu jest długa, zajmująca znaczna część kartki i powstająca od jednego pociągnięcia. Ujawnia wtedy życiowy rozmach, łatwą ekspresję wewnętrznych stanów emocjonalnych, energię i odwagę autora. Kreska o małym rozmachu jest krótka lub złożona z niewielkich odcinków, niepewna, jakby urywana, co wskazuje na powściągliwość i zahamowania wewnętrzne jak i zewnętrzne rysującego.
O dużym nacisku kreski świadczy często jej grubość oraz ślady odciśnięte na kartce. Odzwierciedla on siłę napięcia badanego, jego ekspansywność, odwagę oraz gwałtowność (czasem brutalność). Słaby nacisk kreski mówi o delikatności i nieśmiałości autora, a czasem o tendencjach neurotycznych oraz wysokim niepokoju. Wystąpienie w rysunku jednej lub kilku wyróżniających się postaci, wykonanych kreską o dużym naciski, wskazuje na szczególne napięcie emocjonalne jakie charakteryzuje relacje autora z tymi osobami. Dodatkowym wskaźnikiem mogą być także użyte kolory.
W analizie formalnej rysunku uwzględnia się również wielkość narysowanych postaci w stosunku do kartki, co wyrażać ma ekspansywność autora zwłaszcza w jego odniesieniu do przedstawionej sytuacji. Elementy łączące aspekt formalny i treściowy w odniesieniu do przedstawionych relacji rodzinnych to odległości między postaciami, sposoby przedstawiania bliskości, staranność wykonania postaci (w tym elementy brakujące, elementy dodane oraz nadmiernie uwydatnione).
Symbolika barw
Barwy użyte w rysunku, ich intensywność oraz ilość i rodzaj, mówią o emocjonalności autora. Duża intensywność kolorów wskazuje na żywą emocjonalność, brak zahamowań i niepokoju. Podobne wnioski sugeruje duża ilość użytych barw.
Analizie poddaje się też rodzaj zastosowanych kolorów. W takiej interpretacji barw można posłużyć się symboliką kolorów zaproponowaną przez M. Lüschera w jego Teście Kolorów. M. Lüscher nie posługuje się kolorami czystymi w sensie malarskim. Kolory użyte w teście zostały eksperymentalnie wybrane spośród 4500 różnych odcieni. Przy wyborze kolorów, które uznano za najbardziej nadające się do zastosowania w teście, kierowano się wyłącznie tym, aby mogły one wyrazić tak silnie i tak precyzyjnie, jak to tylko jest możliwe, podstawowe funkcje psychiczne człowieka. Ich znaczenie symboliczne przedstawia się następująco:
Kolor niebieski
Kolor niebieski reprezentuje jedną z podstawowych potrzeb fizjologicznych człowieka: potrzebę spokoju. Oznacza więc pragnienie harmonii i uczucia, przebywania w przyjaznym środowisku pełnym wrażliwości i uporządkowania.
Kolor czerwony
Kolor czerwony oznacza dynamiczne przenikanie i przekształcanie się. U człowieka silnego, pełnego witalności i energii, samopoczucie odpowiada temu, co wyraża kolor czerwony: on czuje się potężny i gotów do działania. Mówi o pełni życia a czasem agresywności i pragnieniach seksualnych.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)