Ekonomia - Struktura rynku

Nasza ocena:

3
Pobrań: 196
Wyświetleń: 1155
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Ekonomia - Struktura rynku - strona 1 Ekonomia - Struktura rynku - strona 2

Fragment notatki:

STRUKTURA RYNKU -opis zachowań kupujących i sprzedających na tym rynku. Określa liczbę podmiotów na rynku oraz ich zachowania.
4 modele struktur rynkowych: Konkurencja doskonała Konkurencja niedoskonała :
konkurencja monopolistyczna,
oligopol,
monopol,- ,- wytwarza mniej sprzedaje drożej, czarny rynek, większe zasoby własne
Cechy Konkurencja doskonała Konkurencja niedoskonała Konkurencja monopolistyczna Oligopol Monopol Liczba firm
Wiele
Wiele
Kilka
Jedna Wpływ na cenę
Brak
Ograniczony
Średni
Znaczny
Bariery wejścia
Brak
Brak
Występują
Pełne
O strukturze rynku decydują: a) czynniki takie ogólne:
-prawodawstwo(np. gałęzie państwowe, chronione prawem monopole),
-dostępność surowców,
b ) czynniki ujawniające swe działanie w długim okresie czasu: popyt i koszty, Decydującym wyznacznikiem struktury rynku jest stosunek minimalnej efektywnej skali produkcji do wielkości całego rynku, o której informuje krzywa popytu.
Minimalna efektywna skala produkcji = wielkość produkcji, przy której długookresowa krzywa kosztów przeciętnych przedsiębiorstwa przestaje opadać.
(na chł. roz.:Gdy firma zwiększa skalę produkcji-zmniejsza jednocześnie przeciętne koszty wytworzenia jednego produktu aż do momentu w procesie produkcji tzn. min.efekt.sk.prod. od którego dalsze zwiększanie produkcji zacznie powodować wzrost kosztów przeciętnych= spadek zysków= straty przedsiębiorstwa)
Stosunek min. efektywnej skali produkcji do wielkości rynku daje obraz struktury rynku. Gdy stosunek mały= występuje konkurencja doskonała, gdy przeciętny= oligopol, gdy duży= monopol naturalny.
Badanie struktury rynkowej przeprowadza się w celu oszacowania wielkości rynku. Aby zbadać wielkość rynku nie wystarczy znać liczby podmiotów, ale ich wielkość i znaczenie. Aby ustalić liczbę znaczących przedsiębiorstw używa się wskaźnika koncentracji N firm(to udział N największych przedsiębiorstw w rynku danych gałęzi).np.: wskaźnik koncentr. 3 firm= jaki % udziału w podaży rynkowej towaru ma 3 największych producentów danej gałęzi.
Im wskaźnik procentowy wyższy (np.: 80-100%) tym mniej podmiotów funkcjonuje na rynku. ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz