Delphi
Delphi jest kontynuacją pomysłu Andersa Hejlsberga, ojca Turbo Pascala. Jest to narzędzie typu RAD (Rapid Application Development), przeznaczone do błyskawicznego pisania aplikacji. Delphi wykorzystuje obiekty, dzięki czemu wstawienie określonych elementów programu nie wymaga pisania kodu tylko edytowania ich właściwości. Oparty jest na Pascalu (a właściwie Object Pascalu), który jak już wspomniałam wcześniej, nie jest tak bardzo skomplikowany jak inne języki. Delphi wydaje się być idealnym środowiskiem dla początkujących programistów chcących tworzyć aplikacje dla Windows.
Interfejs programu Delphi jest opracowany tak, by maksymalnie przyspieszyć tworzenie aplikacji. Na górze głównego okna umieszczono pasek komponentów, na który składa się kilka zakładek podzielonych według określonych kategorii elementów umieszczanych w programach, a panel właściwości i zdarzeń obiektów jest wygodnym narzędziem do opisywania parametrów poszczególnych elementów kodu.
A oto kilka przykładowych funkcji używanych w Delphi, większość można edytować za pomocą inspektora zdarzeń:
Alignment - określa sposób justowania wyświetlanego napisu AutoSize - jeśli True to komponent automatycznie zmienia swój rozmiar
Caption - własność komponentu określająca wyświetlany przez niego napis ClientHeight - określa wysokość okna (bez paska tytułu i pasków przewijania) ClientWidth - określa szerokość okna (bez paska tytułu i pasków przewijania) Font - określa czcionkę Font.Style - określa styl czcionki (pogrubienie, kursywa, podkreślenie, itp.) Form - okno programu
IntToStr(LCałkowita) - funkcja zamieniająca podaną liczbę w ciąg znaków
Max - określa maksymalną wartość przyjmowaną przez dany komponent Min - określa minimalną wartość przyjmowaną przez dany komponent
Name - własność wszystkich komponentów; określa ona nazwę, poprzez którą uzyskuje się dostęp do komponentu
OnChange - zdarzenie generowane w momencie zmiany zawartości komponentu OnCreate - zdarzenie generowane w momencie tworzenia komponentu (podczas uruchamiania programu) OnMouseMove - zdarzenie generowane gdy wskaźnik myszki znajduje się nad obiektem Position - (pasek przewijania) własność opisująca aktualną wartość komponentu
Random(zakres) - generuje liczbę losową z przedziału
(…)
… (podczas uruchamiania programu) OnMouseMove - zdarzenie generowane gdy wskaźnik myszki znajduje się nad obiektem Position - (pasek przewijania) własność opisująca aktualną wartość komponentu
Random(zakres) - generuje liczbę losową z przedziału <0; zakres) Randomize - procedura inicjująca generator liczb losowych Round(LRzeczywista) - funkcja zaokrąglająca podaną liczbę rzeczywistą do najbliższej całkowitej
Width…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)