David Hume i empiryzm

Nasza ocena:

5
Pobrań: 77
Wyświetleń: 917
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
David Hume i empiryzm - strona 1

Fragment notatki:

David Hume (1715 - 1776) doświadczenie dostarcza nam wrażeń, które potem umysł kopiuje w postaci idei
wiedza zawarta w ideach występuje wtedy, gdy wypowiada informacji zawarte w treści wrażeń i poza nie wykracza
dwa przedmioty badania:
fakty
twierdzenia dotyczące faktów nie są konieczne ani oczywiste
ich przeciwieństwo jest możliwe i twierdzeń o nich nie można dowodzić intuicyjnie
stosunki między ideami
wiedza o nich jest znajdowana przez umysł niezależnie od doświadczenie - jest pewna, niezależna, może być dowiedziona, a jej przeciwieństwo nie jest możliwe
znamy prawdy konieczne i oczywiste
nie dotyczą one rzeczywistości, gdyż znamy ją tylko z doświadczenia
dotyczą stosunków między ideami
empiryzm - wiedz pochodzi z doświadczenia
brak empirycznego uzasadnienia dla
związku przyczynowego - możemy stwierdzić, że jakieś fakty po sobie następują, ale nie możemy dowieść, że są powiązane ze sobą w sposób konieczny
siły - akt woli jest taki sam u człowieka sprawnego, jak i sparaliżowanego
substancji - nie można stwierdzić jej istnienia jako przejawu współwystępujących ze sobą we szechświecie jakości
powodem, dla którego uznajemy realność koniecznych związków przyczynowych, sił i substancji, nie jest ani rozum, ani doświadczenie, ale instynkt (przyzwyczajenie) - doświadczenie przeszłe przenoszone na przyszłe
problem wolności
spór determinizmu z indeterminizmem - pokazanie ryzykownych konsekwencji
indeterminizm - podważenie możliwości istnienia wszelkiej zależności między charakterem osoby i jej czynami
determinizm - wszystkie zachowania pochodzą od Boga i albo wszystkie są dobre, albo odpowiedzialnością za nie możemy obarczyć tylko Boga
spór o istnienie woli
spory te są nierozstrzygalne empirycznie, zatem rozpatrywanie wolności musi być od nich uniezależnione
wolność - możność działania zgodnie ze swoją wolą, bez rozstrzygania, czy wola sama w sobie jest wolna, czy nie
niemożność naukowego uprawiania teologii
nie można udowodnić istnienia Boga
nie można udowodnić naukowo ateizmu, materializmu itd.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz