Fragment notatki:
Referat ma 20 stron, a jego temat brzmi: Człowiek jako istota społeczna. Głównymi zagadnieniami opisanymi w tymże referacie są: przedmiot nauki socjologicznej, przyrodnicze podstawy życia społecznego (roślinnego i zwierzęcego), biologiczne podstawy życia społecznego, geograficzne podstawy życia społecznego, demograficzne podstawy życia społecznego, ekonomiczne podstawy życia społecznego, wpływ otoczenia społecznego na jednostkę, społeczne komunikowanie się, funkcje komunikowania się i łączności, społeczne oddziaływanie na jednostki ludzkie, grupy i zbiorowości społeczne, więź społeczna, typy więzi, rodzina, socjalizacja, fazy socjalizacji, kategorie ludności, podmiotowość społeczna i pozycja społeczna, koncepcja kultury
Temat : Człowiek jako istota społeczna.
Spis treści
Co obecnie jest przedmiotem nauki socjologicznej, czym się ona interesuje i jak ?
Przyrodnicze podstawy życia społecznego.
Biologiczne podstawy życia społecznego
Geograficzne podstawy życia społecznego
Demograficzne podstawy życia społecznego
Ekonomiczne podstawy życia społecznego
Wpływ otoczenia społecznego na jednostkę
Społeczne komunikowanie się
Społeczne oddziaływanie na jednostki ludzkie
Grupy i zbiorowości społeczne
Socjalizacja
Podmiotowość społeczna i pozycja społeczna
Koncepcja kultury
Bibliografia
Co obecnie jest przedmiotem nauki socjologicznej, czym się ona interesuje i jak?
Socjologia spisuje i wyjaśnia zjawiska i procesy zachodzące w zbiorowościach ludzkich. W ten sposób został także wstępnie określony przedmiot socjologii. Najogólniej mówiąc socjologia jest nauką o społeczeństwie. Nie jest ona usystematyzowana, ale składa się z szeregu ogólnych praw ustalających zależności przyczynowe między faktami, sytuacjami a postępowaniem ludzi, między ich motywami, dążeniami i działaniami. Są to np. takie uogólnienia czy prawa naukowe jak: każdy człowiek szuka przede wszystkim swoich korzyści; przyjaciel jest gotów pomagać w potrzebie; ludzie na ogół przestrzegają przepisów prawa; każdy człowiek szuka przede wszystkim przyjemności; każdy człowiek jest próżny, lubi się chwalić i lubi, gdy się o nim mówi dobrze itd. Kiedy więc chcemy kogoś o coś prosić lub do czegoś namówić, lub osiągnąć jakiś cel, wtedy dokonujemy kalkulacji i obliczamy, jakie cechy posiadają ludzie, na których chcemy wywrzeć jakiś wpływ, tzn. wywołać pozytywną reakcję wobec naszych dążeń, obliczamy jakie ogólne reguły mają tu zastosowanie, odpowiednio wybieramy metodę działania, środki działania i odpowiednio je stosujemy. Słowem każdy człowiek zachowuje się jakoś w dowolnej sytuacji, jeśli chce osiągnąć zamierzony cel, musi korzystać z określonej teorii socjologicznej i o dziwo okazuje się, że taką teorię posiada gdyż często zamierzony cel osiąga.
Socjologia potoczna jest oparta na zdrowym rozsądku, na uogólnieniach codziennych doświadczeń w sposób często emocjonalny, niesystematyczny i niezweryfikowany. Socjologia naukowa opiera się na systematycznych badaniach, na posługiwaniu się ustalonym aparatem pojęciowym, na sprawdzaniu hipotez i twierdzeń.
Spróbujmy teraz określić bliżej zakres badań. Przede wszystkim socjologowie muszą dokonać jakiegoś podziału lub klasyfikacji ogółu zjawisk i procesów zachodzących w życiu społecznym, żeby na tej podstawie dokonać systematyzacji swoich badań. Wyróżniamy we współczesnej socjologii następujące działy badań i teorii ogólnych:
(…)
… sposób i wymieniają między sobą określone efekty swej działalności. Praca produkcyjna prowadzi więc do podziału pracy, organizowania ludzi, podziału dóbr, a więc do tworzenia grup społecznych, hierarchii itp.
Marks i Engels stworzyli naukę o ekonomicznej bazie społeczeństwa (zespole sił i stosunków produkcji) oraz o nadbudowie społeczeństwa (czyli o jego organizacji społecznej i kulturze duchowej). Siły wytwórcze i stosunki produkcji stanowią ekonomiczną bazę życia społecznego (całej nadbudowy działalności kulturalnej, naukowej, moralnej, religijnej itp.)
7. WPŁYW OTOCZENIA SPOŁECZNEGO NA JEDNOSTKĘ.
W życiu społecznym najważniejsze jest to, co dzieje się między ludźmi, to co ich łączy w spójne zbiorowości. Życie społeczne ma swoje podstawy przyrodnicze, te procesy zachodzące w organizmie czy w środowisku geograficznym także wywierają wpływ na stosunki między ludźmi. Praca i stosunki produkcji są bazą życia, a kultura nadaje mu sens i kształt. Wiadomo również, że osobowości ludzkie są twórcami procesów życiowych społeczeństwa. Jednak dla tematu pracy istotne jest wyjaśnienie, w jaki sposób powstają związki i zależności, jak powstaje układ połączeń skupiający ludzi w trwałe zbiorowości. Ogół tych stosunków…
… swój zarząd) powstaną wtedy nowe grupy stosunków ( hierarchia zależności). Jeszcze bardziej skomplikowany układ stosunków powstaje w wielkich zbiorowościach, gdzie stosunki powstają na podstawie styczności pośrednich i wzajemnych oddziaływań pośrednich (np. stosunki produkcji). W tym przypadku również mamy dwóch partnerów, układ zależności, istnieją normy prawne i obyczajowe, regulujące ich wzajemne…
… społeczną i kulturę symboliczną, przy czym tę ostatnią uczyniła Kłoskowska głównym przedmiotem socjologii kultury. W takim rozumieniu socjologia kultury jest nauką semiotyczną, skupiającą się na relacjach między działaniami ludzkimi a ich odzwierciedleniem w zjawiskach kulturowych. Na kulturę bytu składają się narzędzia, wytwory i działania, które Kłoskowska określa mianem instrumentalnych…
… i grup ludzkich, takich jak różnego rodzaju małe grupy, kręgi społeczne, zbiorowości terytorialne jak wieś, miasto i inne, kategorie zawodowe, warstwy i klasy społeczne oraz kasty. Zbiorowości tworzące się na podstawie posiadania wspólnej kultury itp.
c). Działy badań nad procesami społecznymi, takie jak: procesy dezorganizacji społecznej (alkoholizm, przestępczość, prostytucja, procesy migracji…
… najważniejszych pojęć funkcjonujących na gruncie wszystkich nauk humanistycznych, także socjologii, w której dla problematyki badań nad kulturą wyodrębniono specjalną poddyscyplinę- socjologię kultury. Swoim obszarem zainteresowań obejmuje ona między innymi religię, moralność, wiedzę wychowanie, oświatę, języki czy sztukę. Już tylorowska definicja kultury akcentowała jej bezpośredni związek ze społeczeństwem…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)