Charles Horton Cooley (1864 - 1929) - amerykański psycholog społeczny i socjolog, zaliczany do przedstawicieli pragmatyzmu społecznego; studiował na Uniwersytecie Michigan; doktorat z ekonomi; profesor na Uniwersytecie w Ann Arbor, w 1917 roku zostaje przewodniczącym American Society
jednostki nie istnieją poza społeczeństwem, a rozwój osobowości odbywa się dzięki procesowi uczenia się poprzez komunikowanie się z innymi ludźmi
koncepcja jaźni odzwierciedlonej - stanowiącej podstawowy element osobowości jednostki
pojęcie grup pierwotnych - w których w procesie socjalizacji kształtuje się jaźń odzwierciedlona (jako pierwszy wprowadził to pojęcie)
GRUPY PIERWOTNE:
charakteryzują się zażyłym obcowaniem i współdziałaniem
odgrywają podstawową role w kształtowaniu natury społecznej i ideałów jednostki
jedność grup pierwotnych związana z harmonią, miłością (jednak jest zróżnicowana)
forma grup zależy od konkretnego stanu cywilizacji
tworzenie się zażyłości i więzi w grupie
pierwotność jako danie jednostce najwcześniejszego, najpełniejszego doświadczenia społecznej jedności
są źródłem życia dla jednostki oraz dla instytucji społecznych (mają uniwersalną naturę)
są uniwersalne, czynią nas ludźmi, konstytuują naszą społeczną naturę
grupy pierwotne - stosunki pokrewieństwa, przyjaźni, sąsiedztwa
Uniwersalne sfery grup pierwotnych: (nie zmieniają się pod wpływem czasu)
rodzina
grupa zabawowa
sąsiedztwo
grupa starszych wspólnotowego typu
Grupa sąsiedzka:
odgrywała główną rolę w pierwotnym życiu uczuciowym
współcześnie - przemiany w grupie sąsiedzkiej, zażyłość sąsiedzka przerwana na skutek szerszych kontaktów, to czyni nas obcymi
NATURA LUDZKA:
geneza natury ludzkiej ściśle związana z życiem rodzinnym i sąsiedzkim; pewna cecha grup pierwotnych
jest uniwersalna i niezmienna dopóki niezmienna jest grupa pierwotna; rozumiana jako stosunkowo trwały element społeczny; stabilna i powszechna, posiada typowe cechy
uczucia i impulsy, które są wyższe niż uczucia i impulsy zwierząt; przysługują ludzkości jako całości (sympatie, sentymenty, miłość, resentyment, ambicja, próżność, cześć oddana bohaterom, poczucie społecznego dobra i zła itd.)
nie jest czymś istniejącym odrębnie w jednostce, lecz naturą grupową, czy pierwotną fazą rozwojową społeczeństwa (prosty i ogólny warunek istnienia społecznego umysłu)
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)