Arystoteles - byt i substancja

Nasza ocena:

3
Pobrań: 77
Wyświetleń: 1260
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Arystoteles - byt i substancja - strona 1

Fragment notatki:

Rozważania dotyczą bytu i substancji.

Byt i substancja
Byt czegoś może "być" albo akcydentalny, albo samoistny. (1) Jest akcydentalny gdy mówimy na przykład, że "sprawiedliwy człowiek jest wykształcony" albo że "człowiek jest wykształcony" i że "wykształcony jest człowiekiem"; tak samo mówimy, że "wykształcony buduje", ponieważ budowniczy przypadkiem jest wykształcony, albo że wykształcony jest budowniczym; bo że "to jest tym" znaczy w tym przypadku, że "jedno jest cechą przypadkową drugiego". Tak jest również w wymienionych przypadkach; gdy bowiem mówimy, że "człowiek jest wykształcony" i że "wykształcony jest człowiekiem", albo że "blady jest wykształcony" albo "wykształcony jest blady", dwa ostatnie wyrażenia znaczą, że obydwie cechy tej samej rzeczy są akcydentalne. Pierwsze wyrażenie znaczy, że cecha akcydentalna należy do tego, co istnieje; natomiast "wykształcony jest człowiekiem" znaczy, że "wykształcony" jest cechą akcydentalną człowieka. W tym znaczeniu mówi się także, że nie-blady istnieje [jest], ponieważ to, czego jest cechą przypadkową, istnieje [jest]. Tak więc, gdy coś jest orzekane w znaczeniu akcydentalnym o czymś innym, to albo dlatego, że jedno i drugie przysługuje tej samej rzeczy, która istnieje, albo dlatego, że predykat jest cechą przypadkową przedmiotu, który istnieje, albo wreszcie dlatego, że przedmiot, któremu przysługuje jako cecha przypadkowa, a o której jest orzekany, sam istnieje. (2) Tyle jest rodzajów bytu, ile jest sposobów orzekania [tzn. kategorii], bo tyle jest znaczeń "bytu" ile jest kategorii. Skoro więc niektóre predykaty orzekają, czym rzecz jest, inne jej jakość, inne ilość, inne stosunek, inne działanie albo doznawanie, inne miejsce, a inne czas, wobec tego "byt" jest brany w tylu znaczeniach, ile jest tych kategorii. Nie ma bowiem różnicy między wyrażeniami "człowiek jest powracający do zdrowia" a wyrażeniem "człowiek powraca do zdrowia" albo "człowiek jest idący" czy "krający" a "człowiek idzie" czy "kraje". Podobnie w innych przypadkach. (3) Dalej, "istnienie" i "jest" znaczy, że twierdzenie jest prawdziwe, a "nie-istnienie", że jest nie prawdziwe, lecz fałszywe i tak samo w przypadku twierdzenia i przeczenia. Na przykład "Sokrates jest wykształcony" znaczy, że twierdzenie to jest prawdziwe, albo "Sokrates jest nie-blady" znaczy, że również i to jest prawdziwe. Ale twierdzenie, że "przekątna kwadratu nie jest wymierna z bokiem" znaczy, że byłoby fałszem twierdzić, że jest wymierna. (4) Wreszcie "być" i "byt" mogą oznaczać zarówno byt potencjalny jak i byt aktualny rzeczy, o których mówiliśmy. "Widzącym" nazywamy zarówno to, co widzi tylko potencjalnie, jak również to, co widzi aktualnie; możemy powiedzieć, że "wie" i o tym, kto może aktualizować swoją wiedzę, i o tym, kto już ją zaktualizował; tak samo "być w spoczynku" znaczy albo że coś już się znajduje w stanie spoczynku, albo że może się znajdować w stanie spoczynku. Podobnie w przypadku substancji; mówimy, że Hermes jest w kamieniu, a połowa linii w linii, zbożem zaś nazywamy to, co jeszcze nie jest dojrzałe. (...) ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz