To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
WYKŁAD 5 15.11.2010r. Kłamstwo - mówienie nieprawdy
Argumentacja etyczna: - zwolennicy absolutnego zakazu kłamstwa. Zawsze kłamstwo jest moralnie naganne - potępienie
Absolutyści: św. Tomasz, Kant Immanuel (oświecenie)
- relatywizm - względny zakaz kłamstwa korzyści dla społeczeństwa
Zwolennicy utylitaryzmu
Argumentacja absolutystów: kłamstwo przeciwstawia się naturze mowy - św. Tomasz zadał pytanie. Do czego służy ludziom mowa? Co jest celem, funkcją mowy? Komunikowanie się ludzi między sobą. Natura mowy - komunikacja. Kłamstwo uniemożliwia skuteczną komunikację narusza naturę mowy. Kłamstwo sprzeniewierza się utrudnia komunikacje. Mowa służy komunikacji, kłamstwo ją utrudnia - nie mówimy tego co myślimy nie tylko kłamstwo dla krzywdy, tu każdy rodzaj kłamstwa jest potępiony, np. kłamstwo dla pomocy potępujemy wszystkie kłamstwa nieważne jaka byłaby intencja
kłamstwo narusza rozumność człowieka - I. Kant - kłamstwo podważa rozumność. Kłamca jeśli chce być skuteczny musi sprawiać wrażenie prawdomównego kłamstwo bazuje (opiera się) na prawdomówności. Kłamca jako istota rozumna jest w swoim myśleniu niespójna - chce by wszyscy byli prawdomówni, a sam kłamie rozumny człowiek myśli spójnie, a on tu nie jest spójny
zasada dopuszczalności kłamstwa nie może stać się powszechnie obowiązująca - bo kłamca nie mógłby kłamać - nie można by było kłamać, gdyby wszyscy to dopuszczali
brak spójności w myśleniu kłamcy - niemożliwość by zasada dopuszczalności stała się powszechnie obowiązująca
Przykład:
Przychodzi zabójca przyjaciela i pyta którędy on wraca. Drogą A czy B? Jeśli skłamię a przyjaciel wybierze inną drogę - to skłamię i poza tym będę odpowiedzialny za jego śmierć.
Należy trzymać się zasad - bo nie zapanujesz nad skutkami, więc lepiej być prawdomównym. Gdy skłamię to zabójca i tak go znajdzie - moralne zło. Jeśli powiem prawdę i zabójca mimo to go nie znajdzie mam moralnie czyste sumienie.
Robert Spemann: Skutkami się nie przejmuj. Skutki zostaw Bogu bo jesteś za mały, nie zapanujesz na d tym.
Bazuje na formule 1) (powszechności).
kłamiąc traktujemy innych instrumentalnie - nie mam potrzeby mówić o moich myślach, traktuję człowieka przedmiotowo - jest on środkiem do realizacji moich celów, np. traktuję chorego w szpitalu jak dziecko - okłamuję go - decyduję o nim za niego traktuję go instrumentalnie
Opiera się na formule człowieczeństwa.
Wypełnij swoje obowiązki, skutki nie zawsze zależą od Ciebie. Obowiązki zależą od Ciebie.
(…)
… jest kłamstwo, łapówkarstwo
Nie ma dekalogu czego należy, a czego nie należy robić.
Kant zrobił coś innego - pokazał w jaki sposób każdy z nas może sobie te obowiązki sformułować - a formułując sobie prawo formułuje obowiązki dotyczące innych.
IMPERATYWY KATEGORYCZNE
3. Obowiązki moralne wg Kanta
W życiu kierujemy się zasadami ważnymi dla nas - wyuczone - (socjalizacja) nie są bardzo szczegółowe…
… to i obowiązek i powinność).
- bezwarunkowe - imperatyw kategoryczny - ma charakter bezwarunkowy. Nie ma charakteru warunkowego nie zawiera odniesienia do żadnego celu. Jedyna odpowiedź na pytanie czemu muszę spełnić obowiązek brzmi: gdyż jest obowiązek. Nie dlatego, że mam inny cel. Mam obowiązek i już nie jest uzależniony od celu ani warunku. Po prostu powinnam tak postąpić bo tak nakazuje obowiązek (a nie bo mam ). Imperatyw kategoryczny obowiązuje wszystkie istoty wolne i rozumne.
4. Formuły imperatywu kategorycznego:
Formuła prawa powszechnego - postępuj tylko według maksymy, dzięki której możesz zarazem chcesz
żeby stała się powszechnym prawem Kant: pokazuje nam w jaki sposób przejść od maksym do imperatywów. Praktyka: pożyczanie pieniędzy przez człowieka w biedzie - wie, że nie będzie mógł ich oddać, ale wie…
…, że postąpił z obowiązku, ale tylko dla własnej korzyści.
Sprzedawca - nie fałszuje, jest uczciwy. Dlaczego?
- korzyść
- bo jest uczciwy
2 menedżerów obaj nie chcą kontraktów dla łapówek - ale jeden się boi, lub korzyści z tego są za małe, boi się ryzyka, a drugi wie, że nie należy tak postępować jest uczciwy. Pierwszy postępuje zgodnie z obowiązkiem, druga postępuje z obowiązku.
Osoba działa z obowiązku…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)