ARCHITEKTURA XVII W. W EUROPIE ŚRODKOWEJ POZA POLSKĄ: GŁÓWNE OŚRODKI I DZIEŁA

Nasza ocena:

3
Pobrań: 630
Wyświetleń: 1631
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
 ARCHITEKTURA XVII W. W EUROPIE ŚRODKOWEJ POZA POLSKĄ: GŁÓWNE OŚRODKI I DZIEŁA - strona 1  ARCHITEKTURA XVII W. W EUROPIE ŚRODKOWEJ POZA POLSKĄ: GŁÓWNE OŚRODKI I DZIEŁA - strona 2  ARCHITEKTURA XVII W. W EUROPIE ŚRODKOWEJ POZA POLSKĄ: GŁÓWNE OŚRODKI I DZIEŁA - strona 3

Fragment notatki:

ARCHITEKTURA XVII W. W EUROPIE ŚRODKOWEJ POZA POLSKĄ: GŁÓWNE OŚRODKI I DZIEŁA. Do  Środkowej  i  Wschodniej Europy   barok  dotarł z obszaru  Włoch ,  Francji  i  Niemiec . Tereny dzisiejszej Austrii ,  Węgier  (dzisiejsze państwo węgierskie w  XVII wieku  nadal było podzielone pomiędzy  Turcję  i Habsburgów, którzy stopniowo odzyskiwali panowanie na tym terytorium),  Chorwacji  (część obszaru Chorwacji była pod panowaniem Turcji) i  Czech  podobnie jak południowe obszary Niemiec, pozostają we władaniu  Habsburgów . Zatem i styl barokowy w architekturze rozwija się w nich podobnie jak i na terenie południowych Niemiec. Jedynie  Szwajcaria  była formalnie niezależna od  cesarza rzymsko-niemieckiego  (do 1798  r., czyli do momentu podboju Związku Szwajcarskiego przez Francję), ale i tutaj, w sztuce, widoczne są wpływy południowo-niemieckie. Na ziemiach pozostających pod panowaniem Habsburgów, zatem i na  Dolnym Śląsku , tworzą swoje dzieła znani architekci np. członkowie rodziny Dientzenhoferów,  Gaetano Chiaveri . Pojawiają się także nazwiska rodzimych twórców. NIEMCY Wraz z normalizacją gospodarczą kraju ożywa również budownictwo świeckie . Powstają nowe rezydencje magnackie, przebudowywane są istniejące. Pałace wzorowane są na układach  francuskich , w których budynek główny z dwoma bocznymi skrzydłami poprzedza  dziedziniec , a  ogród w stylu francuskim  lokalizowany jest za budynkiem. Tak samo wystawnie projektowane są pałace biskupów. Domy mieszczańskie otrzymują nowy wystrój. Nadal, zwłaszcza na północy, występuje  ornament  zwijany i sporadycznie chrząstkowy. Szybko rozpowszechnia się płaski ornament taśmowy. W XVIII wieku coraz częściej stosowany jest  ornament rokokowy , modelowany w  gipsie ( sztukateria ), inspirowany wzorami francuskimi.
Około 1690 roku w  Bremie  francuski architekt, Jean Baptiste Broebes , zbudował budynek Giełdy (Handelsbörse). Ciekawiej reprezentują się dorobek  Paula du Ry , francuskiego emigranta działającego w  Hesji . - w latach 1698-1710 realizuje ambitne zadanie zbudowania od podstaw w  Kassel  ( Hofgeismar ) Nowego Miasta ( Carlsdorf ) dla  Hugenotów . Oprócz planu przestrzennego i projektów budynków mieszkalnych w 1704 buduje nowy, protestancki kościół. Zaprojektował także w  Kassel  miejski pałac dla landgrafa Karola. Budynek powstał w 1714, już po śmierci Paula. Pracami kierował jego potomek. Obecnie w budynku mieści się Brüder Grimm-Museum, muzeum z pamiątkami po  braciach Grimm .
Michael Mattias Smids  z  Bredy , współpracował z Memhardtem przy budowie fortyfikacji, Stajni Książęcych i wielu innych budynków w Berlinie, zamku w  Oranienburgu  i Poczdamie.
Johann Gregor Memhardt

(…)

… sakralną o bogatym wystroju ani na okazałe pałace magnaterii.
Architektura baroku w Republice Zjednoczonych Prowincji ukształtowała się pod wpływem dzieł Andrea Palladio(palladianizm) i Vignoli. Był to styl klasycyzujący, postrzegany przez twórców jako przeciwieństwo sztuki barokowej, uznawanej za styl papiestwa. Powstają obiekty o doskonałych proporcjach i bardzo skromnym wystroju rzeźbiarskim. Dopiero…
…-1657)
Malarz i architekt, budownictwo klasycyzującego baroku, projektant ratusza w Amsterdamie (1648-1655), pięciokondygnacyjnego budynku, którego elewację podzielił gzymsami na trzy poziome pasy: cokół i dwa pola, w których pilastry poprowadził przez dwie kondygnacje. Z elewacji wysunął trzy ryzality a nad środkową częścią budynku umieścił wysoką wieżę rozwiązaną na planie ośmiokąta i zwieńczył ją hełmem z latarnią. Środkowy ryzalit wieńczy tympanon z dekoracją rzeźbiarską antwerpijczyka Artusa Quellija młodszego, przedstawiającą alegorię Amsterdamu, której hołd składa Neptun i inne mitologiczne postacie. Obecnie w budynku mieści się Pałac Królewski. Campen zaprojektował także pałac dla księcia Jana Mauritiusa - Mauritshuis (1633-1635), obecnie Muzeum Malarstwa (Haga oraz współpracował z Peterem…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz