IPMA
Podstawa programu certyfikacji zatwierdzona przez IPMA (każde stowarzyszenie krajowe samodzielnie dostosowuje szczegóły certyfikacji do potrzeb rynku w danym państwie).
Kompetencje behawioralne: przywództwo, zaangażowanie, samokontrola, asertywność, relaksacja, otwartość, kreatywność, zorientowanie na wyniki, wydajność.
Kompetencje techniczne: sukces zarządzania projektami, interesariusze, wymagania projektu, ryzyko i szanse, jakość, organizacja projektowa, praca zespołowa, rozwiązywanie problemów, struktura projektu, zakres i produkty projektu, czas i fazy projektu, zasoby, koszty i finansowanie, zamówienia i kontrakty, zmiany, kontrola i raportowanie, informacja i dokumentacja, komunikacja, rozpoczęcie projektu, zamkniecie projektu.
Kompetencje kontekstowe: orientacja na projekt, orientacja na program, orientacja na portfel projektów, wdrożenie projektów, programów i portfela projektów, organizacja stała, biznes, systemy, produkty i technologia, zarządzania personelem, bezpieczeństwo i higiena pracy, środowisko, finanse, prawo.
Zalety IPMA:
- Dostosowanie do specyfiki zarządzania projektami w poszczególnych krajach,
- Duży nacisk na miękkie aspekty zarządzania,
- Zwracanie uwagi na pożądane cechy charakteru kierownika projektu,
- Przedstawienie elementów modelu w prosty, łatwy zrozumiały sposób.
Systemy certyfikacyjne.