Wywieranie wpływu na grupe
• odwoływanie się do kategorii z wyższego szczebla hierarchii (np. awersja do
Murzynów – odwołanie się do kategorii wyższej – człowiek); członkowie grup stają
się członkami szerzej pojmowanej grupy własnej.
• przewartościowanie negatywnych cech, używając bardziej pożądanych etykietek
• przy zmienianiu stereotypów ważne jest wyzbycie się tendencji do tworzenia
samospełniających się proroctw
Stereotyp (Lippman) – stanowi jeden z mechanizmów upraszczających, które pozwalają
człowiekowi poradzić sobie ze złożonym środowiskiem społecznym. Stanowi gwarancję
naszego szacunku do własnej osoby, projekcję naszego systemu wartości, naszej pozycji i
praw. Jest przesycony emocjami, których nie da się od niego oddzielić. Może pełnić wiele
funkcji, np. pomaga w zachowaniu poczucia własnej wartości i usprawiedliwia swój status
społeczny.
• cechy przypisywane danej grupie społecznej
• dostarczają wskazówek, które pozwalają kształtować interakcje z poszczególnymi
osobami czy grupami społecznymi
• kształtują nasze oczekiwania co do zachowania innych ludzi, co może mieć szkodliwy
wpływ na interakcje (negatywne oczekiwaniaspodziewanie się negatywnych
zachowań)
• ich podstawą poznawczą jest kategoryzacja (ich powstanie wynika z zajścia
kategoryzacji)
• ważną rolę w ich tworzeniu odgrywają czynniki motywacyjne i poznawcze
• pozwalają na usprawiedliwienie dyskryminacji (Allport)
• negatywne stereotypy służą do racjonalizowania dyskryminacji oraz zachowania
istniejących relacji nie tylko między grupami rasowymi i etnicznymi, lecz również
między klasami społecznymi i przedstawicielami odmiennej płci
• stereotypy między grupami szczególnie łatwo się formują gdy grupy te nie stykają się
ze sobą, ich kontakty są rzadkie – wtedy stereotypy przekazywane są z pokolenia na
pokolenie w procesie socjalizacji
Struktura stereotypu (model sieci skojarzeniowych):
• poszczególne informacje to węzły, które są ze sobą połączone tworząc sieć
• typy informacji reprezentowanych przez węzły w sieci stereotypowej: cechy
definiujące, cechy charakterystyczne oraz indywidualne egzemplarze.
cechy definiujące kategorię to kryteria determinujące przynależność do grupy. Aby być
członkiem danej grupy, człowiek musi posiadać przynajmniej niektóre z tych cech
cechy charakterystyczne nie definiują kategorii, ale są z nią związane. Najważniejszymi
elementami są cechy kojarzone z kategorią. Człowiek może nie dysponować żadną z cech
charakterystycznych, a nadal być zaliczanym do danej grupy.
indywidualne egzemplarze to członkowie kategorii, z którymi dana osoba bezpośrednio
lub pośrednio się zetknęła (np. konkretni Amerykanie, na których wizerunku opieramy się
tworząc dany stereotyp)
• aktywizacja węzłów w sieci skojarzeń następuje za sprawą bodźców pochodzących z
otoczenia lub bodźców wewnętrznych np. własne myśli – aktywizacja może być
często automatyczna
• proces aktywizacji sieci skojarzeniowej jest bierny i niekoniecznie musi być
świadomy
• człowiek jest w stanie kontrolować przetwarzanie informacji stereotypowej
Devine ludzie wykazujący niewiele uprzedzeń często kontrolują się, aby stereotypy
nie wpływały na ich zachowanie
• przetwarzanie informacji rozpoczyna się od aktywizacji węzła dla cechy definiującej,
po czym następuje rozszerzanie pobudzenia na węzeł grupowy i dana osoba zostaje
zidentyfikowana jako członek danej grupy
• siła wiązania pomiędzy węzłami zależy od tego, jak często jest ono aktywizowane
(często używane stereotypy są trwalsze)
• istnieje hierarchiczna struktura cech w stereotypie: najwyższe poziomy zajmują
ogólne, abstrakcyjne określenia (dobry, zły), a najniższym znajdują się przymiotniki o
bardziej zawężonym znaczeniu (miłosierny, hojny).