
Zasady i etapy zarządzania wartością firmy
Wnioski wynikające z ciągłej refleksji nad filozofią biznesu, niezbędnym przeorientowaniem priorytetów firmy i zasad zarządzania w warunkach presji konkurencji:
1. Obecnie chodzi nie tyle o wzrost udziału firmy na rynku, co o wzrost jej wartości rynkowej. Firma może zwiększać udział w rynku, lecz nie musi zwiększać wartości (w następstwie np. malejącej marży ze sprzedaży).
2. Koncentracja na zarządzaniu procesami dostaw, a nie na zarządzaniu funkcjonalnym: klient - rynek - sprzedawca - dystrybucja - produkcja - zasoby firmy. Mierniki te wymagają jednak dostarczania akcjonariuszom znacznie szerszych informacji co do uwarunkowań prowadzonego biznesu, skali ryzyka operacyjnego i finansowego, przebudowy zasad zarządzania przedsiębiorstwem, strategu konkurowania firmy na rynku itp. po to, aby akcjonariusze mogli porównywać rentowność swoich inwestycji na szerokim tle analiz sektorowych i regionów świata. Nowe mierniki wykorzystywane są także wewnątrz przedsiębiorstwa - jako informacja i podstawowa przesłanka procesu restrukturyzacji i wprowadzania zasad zarządzania zorientowanego na powiększanie wartości przedsiębiorstwa - w strategicznych jednostkach biznesu oraz we wszystkich jednostkach organizacyjnych firmy.