Wartość przedsiębiorstwa

Wartość przedsiębiorstwa definiujemy jako różnicę między ceną nabycia określonej jednostki lub zorganizowanej jej części a wartością rynkową poszczególnych składników majątkowych jednostki lub jej zorganizowanej części, pomniejszoną o ewentualne przejęte zobowiązania. System zarządzania zorientowany na wzrost wartości firmy dla akcjonariuszy wywarł w ostatnich piętnastu latach przemożny wpływ na strategie i sposób prowadzenia biznesu.

Szczególnie widoczne jest to w korporacjach amerykańskich, które od potowy lat 80 konsekwentnie wdrażają zasady zarządzania ukierunkowane na pomnażanie bogactwa akcjonariuszy i umacniają swą konkurencyjną pozycje na globalnym rynku.

Idee i koncepcje zarządzania związane z maksymalizacją w wartości firmy dla ich właścicieli rozpowszechniły się w ostatnich latach na całym świecie. Jak powiada A. Rappaport, jeden z twórców tej idei: „jest w więcej niż prawdopodobne, że w okresie następnych dziesięciu lal wartość dla akcjonariuszy stanie się globalnym standardem pomiaru wyników przedsiębiorstw".

Także w Polsce koncepcja la zdobywa sobie coraz większe uznanie. Kreowanie wartości przedsiębiorstwa (i stałe, długoterminowe pomnażanie bogactwa ich właścicieli) jest obecnie priorytetem wielu krajowych spółek kapitałowych. Postrzegane jest ono jako podstaw ów wymóg zwiększenia ich konkurencyjności i sprostania wyraźnie formułowanym oczekiwaniom inwestorów.

System zarządzania zorientowany na wzrost wartości firmy dla akcjonariuszy wywarł w ostatnich piętnastu latach przemożny wpływ na strategie i sposób prowadzenia biznesu.

Szczególnie widoczne jest to w korporacjach amerykańskich, które od potowy lat 80 konsekwentnie wdrażają zasady zarządzania ukierunkowane na pomnażanie bogactwa akcjonariuszy i umacniają swą konkurencyjną pozycje na globalnym rynku. Idee i koncepcje zarządzania związane z maksymalizacją w wartości firmy dla ich właścicieli rozpowszechniły się w ostatnich latach na całym świecie.

Zmniejszanie stanu zatrudnionych w firmie pracowników jest najbardziej bolesne. Współcześnie bardzo trudno jest pracownikom uzyskać od firmy gwarancję stałego zatrudnienia. Gdy jednak realizowana jest długoletnia strategia stałego podnoszenia wartości firmy, to pracownicy uczestniczą w tej strategii nie tylko dzięki systemowi motywacyjnemu, ukierunkowanemu na wzrost wartości firmy, ale również dzięki temu, iż:

-wzrost wynagrodzeń realnych jest z reguły wyższy niż przeciętny wzrost w sektorze przedsiębiorstw; (Przedsiębiorstwa - liderzy na rynku pod względem wartości rynkowej - zapewniają zazwyczaj poziom i dynamikę wynagrodzeń swoim pracownikom na poziomie najwyższym na rynku pracy.)

-presja na wzrost poziomu kwalifikacji pracowników umożliwia, w przypadku groźby utraty pracy, uzyskanie dobrej pozycji wyjściowej na rynku pracy.