Podział reklamy ze względu na wykorzystywane media
• penetracja kampanii reklamowej (punkty wskaźnikowe brutto GPR – Gross Rating
Point) – zasięg pomnożony przez częstotliwość
• koszt dotarcia do tysiąca odbiorców CPT (Cost per thousand) – cena reklamy w
przeliczeniu na tysiąc odbiorców
• siła oddziaływania medium – jakościowa ocena zamieszczenia przekazu w danym
Medium
• zasięg oddziaływania – odsetek lub liczba osób należących do rynku docelowego,
który styka się z kampanią reklamową w określonym przedziale czasu
• wskaźnik oddziaływania – odsetek istniejących na rynku gospodarstw domowych,
który oglądają określony program telewizyjny lub słuchają danego programu w radio
• częstotliwość – liczba określająca ile razy w ciągu danego czasu przeciętna osoba z
rynku docelowego odbiera przekaz reklamowy
Podział reklamy ze względu na wykorzystywane media:
a) reklama prasowa – jest jednym z najpoważniejszych sposobów komunikowania się
przedsiębiorstwa z rynkiem. Jako środki
przekazu wykorzystuje się gazety i czasopisma. Ogłoszenia mogą być zamieszczane w prasie
o charakterze ogólnym lub specjalistycznym.
reklama telewizyjna – najnowocześniejszy środek masowej komunikacji. Ma największą
siłę oddziaływania. Połączenie ruchu, dźwięku i barwy stwarza duże możliwości wiernego
oddania cech produktu wraz ich charakterystyką. Reklama silnie działając na bodźce.
Nadawana w porach największej oglądalności może stanowić bardzo skuteczny środek
reklamy. Współczesne reklamy mają wysoką zdolność kształtowania potrzeb i popytu.
c) reklama radiowa – posiada zróżnicowany zasięg. Może być nadawana przez stacje
lokalne, regionalne, ogólnokrajowe i międzynarodowe. Audycje radiowe są z reguły
adresowane do wybranych segmentów rynku, co ułatwia kierowanie reklamy do właściwych
potencjalnych grup odbiorców.
d) reklama kinowa – posiada wady i zalety zbliżone do reklamy telewizyjnej, ma jednak
przy tym zdecydowanie mniejszy zasięg społecznego odbioru.
e) reklama pocztowa – w systemie komunikowania się przedsiębiorstwa z rynkiem zdobywa
ona coraz większe znaczenie.
f) plakaty reklamowe – są popularną aczkolwiek uzupełniającą formą komunikowania się
przedsiębiorstwa z rynkiem. Umieszcza się je zwykle na przystankach, dworcach, domach
towarowych, instytucjach życia publicznego. Plakaty mogą zawierać stosunkowo obszerną
treść, są względnie trwałe i tanie jednak posiadają niewielką atrakcyjność wizualną.