Reklama zastosowanie
Obecnie występuje bardzo szybki rozwój techniki i wprowadzane są to coraz nowsze
produkty na rynek, a człowiek nie ma czasu się zastanawiać nad tym, czy dany produkt jest
mu potrzebny i czy spełni jego oczekiwania. „Reklama działa z wyprzedzeniem. Pokazuje
klientowi, że ten oto produkt, o którym od dawna śnił i który jest mu niezbędny do dalszego
funkcjonowania, należy już do niego. Fakt, że trzeba jeszcze za wspomniane cudo zapłacić, to
już kwestia formalności. Widać to w sloganach Digital (Gdziekolwiek znajdziesz się w
przyszłości jesteśmy z Tobą) czy Mercedes (Twoja dobra gwiazda na wszystkich drogach)."
To czy wierzymy w reklamom i czy mają wpływ na dokonywane przez nas wybory
zależy w gruncie rzeczy od każdego indywidualnego konsumenta. Większość z nas zdaje
sobie sprawę z tego, że nie ma czegoś takiego jak krem z eliksirem młodości i że na pewno
nie będziemy wyglądać jak młoda kobieta reklamująca ten „cudowny" specyfik. „Marki
budzą w nas tęsknoty i marzenia, zapraszają do identyfikowania się z nimi, oferują prestiż i
status społeczny, a także reprezentują styl życia. Dlatego w ostatniej dekadzie XX wieku
pojawiło się nowe podejście - nie reklamuje się już samego produktu, lecz markę. Zatem nic
w tym dziwnego, że marka Chanel kojarzy nam się z prestiżem i wysokim standardem życia,
Jacobs i Tchibo z ciepłem rodzinnego domu, Mercedes - to symbol luksusu, a Puma jest
marką łączącą modę, sport i kreującą indywidualny styl życia."8 Często w reklamach znajdują
się błędne informacje, a za określenie lub informacje zawarte w spocie reklamowym bierze
odpowiedzialność przedsiębiorca. Na przykład jeśli reklamuje się pastę wybielającą zęby po
dwóch tygodniach stosowania to mamy prawo oczekiwać takich rezultatów. Przez takie
obietnice podejmujemy decyzje o zakupie tego konkretnego produktu a nie innego. Jeżeli
produkt nie spełnia zapewnień znajdujących się w reklamie mamy prawo złożyć reklamację,
powołując się na niezgodność towaru z umową.
Reklama jest to rodzaj komunikowania perswazyjnego obejmująca techniki i działania,
podejmowane w celu zwrócenia uwagi na produkt, usługę lub ideę.
„Reklamą jest każdy przekaz zmierzający do promocji sprzedaży albo innych form
korzystania z towarów lub usług, popierania określonych spraw lub idei albo do osiągnięcia
innego efektu pożądanego przez reklamodawcę, nadawany za opłatą lub za inną formą
wynagrodzenia" 1
„Reklama nie może:
1) naruszać godności ludzkiej;
2) zawierać treści dyskryminujących ze względu na rasę, płeć lub narodowość;
3) ranić przekonań religijnych lub politycznych;
4) zagrażać fizycznemu, psychicznemu lub moralnemu rozwojowi małoletnich;
5)sprzyjać zachowaniom zagrażającym zdrowiu, bezpieczeństwu lub ochronie środowiska."2
Reklama spełnia funkcję:
• prezentacji
• kształtowania popytu
• tworzenia i utrzymywania rynków zbytu
Reklama przybiera różną postać w zależności od tego do kogo jest skierowana i jaką ma
spełniać funkcję. Można ją spotkać zarówno w prasie specjalistycznej, gdzie znajduję się
rzetelny opis produktu jak i w reklamie telewizyjnej w której nie ma rzetelnego opisu
merytorycznego przedmiotu reklamy. Ważny jest rodzaj reklamowanego produktu – dla
towarów konsumpcyjnych niezbędna jest wizualna prezentacja towaru w telewizji.
Kolejnym czynnikiem jest wielkość i charakter rynku docelowego – reklama producenta jest
reklamą krajową, a handlowca lokalną. Inne czynniki, które wpływają na rodzaj i treść
reklamy to zasięg oddziaływania poszczególnych mediów, koszty reklamy w różnych
środkach przekazu i czas uruchomienia reklamy.
Reklama posługuje się środkami:
1. wizualnymi (wydawnictwa, ogłoszenia prasowe, plakaty, filmy, telewizja, neony,
a także opakowania, wystawy itp.)
2. audioakustycznymi (radio, uliczne gigantofony, informacja telefoniczna itp.)