Regionalna konstytucjonalizacja praw człowieka w systemie Rady Europy
Statut RE bazuje na trójfundamencie wartości europejskich:
- autentycznej demokracji
- osadzonych w przyrodzonej godności praw człowieka i podstawowych wartości
- zasadzie rule of law wykraczającej poza ramy pozytywistycznej praworządności
więc uznanie i przestrzeganie praw człowieka staje się podst. warunkiem ratyfikacji statutu i członkostwa RE
a podst. organy RE (Komitet Ministrów i Zgromadzenie Parlamentarne) uzyskują kompetencje w dziedzinie przyjmowania uchwał m.in. dot. praw czlowieka w Europie
korzystają obficie z tej kompetencji kształtując bogaty zbiór europejskiego soft law
- państwa mają wprowadzać w życie odnośne unormowania z czym wiąże się obowiązek przedkładania
sprawozdań i kompetencja kontrolna Komitetu
- Komitet może kwalifikowaną większością głosów zawiesić dane państwo w prawach członka RE,a nawet
wykluczyć je z organizacji
2. Natychmiast po wejściu w życie Statutu rozpoczęto prace nad Konwencją o Ochronie Praw Człowieka i
Podstawowych Wolności (EKPC) – która nie przeciwstawia się systemowi uniwersalnemu
istotne jest też, że państwa RE są zarazem członkami NZ, uznają znaczenie PDPC i w zasadzie są też stronami
Międzynarodowych Paktów Praw Człowieka
dlatego można spoko powiedzieć, że europejska konstytucjonalizacja praw człowieka na bazie statutu RE spełnia wymóg jej dopuszczalności w świetle wymagań Karty NZ. Od państw stających się członkami RE oczekuje się jak najszybszego ratyfikowania EKPC (jest to de facto
obowiązek). EKPC może być więc uznana za trzon normatywny w systemie współpracy europejskiej na bazie
Statutu RE.
EKPC stanowi zasadniczy składnik uzupełniający w stosunku do Statutu RE europejskiej
konstytucjonalizacji praw człowieka W zasadzie to samo dot. EKS
- zwłaszcza, że Komitet Ministrów i Zgr. Parlamentarne są jeszcze bardziej zaangażowane w ocenę wypełniania przez państwa zobowiązań członkowskich płynących z EKS
- ale z drugiej strony: specyficzny model wiązania się państw zobowiązaniami z cz. II EKS
dopuszczający niepełną ratyfikację.