Wdrażanie do praktyki. Zastosowanie w praktyce
Badania można podzielić na : Jakościowe i ilościowe
BADANIA ILOŚCIOWE polegają na najbardziej ogólnym zarysie, na mierzeniu i zliczaniu zjawisk, dokonywaniu zestawień tabelarycznych, liczb zbiorczych itp.
Poddawanie ich analizom matematyczno- statystycznym i wyprowadzaniu na tej podstawie wniosków i uogólnień, jak i określanie związków i zależności występujących między badanymi zjawiskami (między zmiennymi niezależnymi, a z. zależnymi). Przedmiotem badań ilościowych jest wszystko co daje się zliczyć:
Łatwo policzalne i zliczalne są wszelkie przedmioty, które można dotknąć. itd. Trudniej policzyć i zmierzyć ulewę, śnieżycę, deszcz mimo, że zjawiska te można zaobserwować i doświadczyć osobiście. Jeszcze większe trudności sprawia pomiar pewnych właściwości przedmiotów, tj. czytanie ze zrozumieniem, umiejętność rozwiązywania zadań.
Dla ich pomiaru zjawisk jakościowych należy zmienić na odpowiadające tym zmiennym wskaźniki, które się dadzą pomierzyć.
BADANIA JAKOŚCIOWE polegają na ogólnym zarysie dokonywania pomiaru jakościowego, który wyraża się w opisie badanych zjawisk oraz próbie ich zrozumienia. Wyniki badań są przedstawiane najczęściej w formie narracji, opisu inscenicznego, reportażu.
Badania ilościowe są powiązane z pomiarem, który stanowi ich nieodłączną cechę. Bez pomiaru badania ilościowe zatraciłyby swój sens, znaczenie, byłyby niepełne i mało wiarygodne, tak samo jak bez opisu jakościowego, czy próby zrozumienia zjawisk badania jakościowe.
Pomiar- to przepisywanie liczb, cyfr, ale także symboli w postaci liter, słów, znaków, kolorów poszczególnym przedmiotom bądź w taki sposób, aby odzwierciedlały one (te liczby) zachodzące między tymi przedmiotami lub zjawiskami różnice.
Pomiar można podzielić na:
1. bezpośredni
2. pośredni