Podstawowe pojęcia stosowane w nauce

Wszelkie badania naukowe odnoszą się do dwojakiego rodzaju zjawisk:

1. Zjawisk występujących w naukach przyrodniczych, próbując wyjaśnić te zjawiska poprzez ich zliczanie i mierzenie, a następnie poddanie tych wyników analizom matematyczno-statystycznym po to, aby udzielić odpowiedzi na postawione pytania, ustalić związki między badanymi zjawiskami, tj. między zmiennymi niezależnymi, a związkami zależnymi oraz do określania praw, bądź prawidłowości odnoszących się do badanej rzeczywistości.

2. Zjawiskami w naukach społecznych, w których to badaniach nie dążymy do wykrycia praw i prawidłowości lecz do zrozumienia zjawisk i motywów kryjących sięga takim, a nie innym postępowaniem człowieka. Zatem przedmiotem badań w naukach przyrodniczych są obiekty, rzeczy oraz towarzyszące im zjawiska, procesy czy inne zdarzenia. Natomiast przedmiotem badań w naukach społecznych jest człowiek oraz towarzyszące mu stany albo osobowe albo psychiczne, które to są zjawiskami albo obserwowalnymi albo nieobserwowalnymi.

PRZEDMIOT BADAŃ.

Przez przedmiot badań rozumieć będziemy osoby, rzeczy, obiekty w sensie dosłownym, jak i towarzyszące im zjawiska, zdarzenia i procesy w odniesieniu do których chcemy prowadzić badania.

Przedmiotami badań mogą być np. uczniowie szkoły, studenci, nauczyciele, pracownicy itp.

Zjawiska: narkomanii, frekwencji, alkoholizmu…..

W odniesieniu do badań pedagogicznych przedmiotem badań jest proces wychowania, na który to proces składają się czynności związane z nauczaniem, wychowaniem i opieką oraz wszechstronnym rozwojem dziecka (osoby uczącej się).