Nauka
1. Badania teoretyczne
2. Badania praktyczne
3. Badania diagnostyczne
4. Badania weryfikacyjne
5. Badania opisowe
6. Badania wyjaśniające.
BADANIA TEORETYCZNE -
Maja one podstawowe znaczenie dla rozwoju samej nauki. Nauki jako nauki. Celem tych badań jest::
• Wzbogacenie istniejącej już wiedzy o nowe informacje, teorie, prawa, zasady.
• Wyjaśnienie zjawisk i procesów związanych z daną nauką.
• Określenie związków i zależności między badanymi zmiennymi.
• Przewidywanie wynikających z badań następstw oraz formułowanie praw , twierdzeń, prawidłowości i teorii.
BADANIA PRAKTYCZNE.
Mają na celu wdrażanie istniejącej teorii do praktyki. Ich celem jest wdrażanie rozwiązań teoretycznych do konkretnych rozwiązań praktycznych. Wdrażanie eksperymentów i innowacji oraz weryfikowanie teorii.
Ad. 3
BADANIA DIAGNOSTYCZNE (diagnosis).
Mają na celu rozpoznanie pewnych faktów, zjawisk czy stanów rzeczy. Z diagnoza mamy do czynienia wówczas, gdy jakichś stan rzeczy uznajemy za niezadawalający albo budzący niepokój.
Dokonujemy wówczas:
Opisu
Wyjaśnienia
Oceny stanu rzeczy
Ad. 4
BADANIA WERYFIKACYJNE (weryficatio - sprawdzenie)
Maja na celu sprawdzenie skutków wdrożonych lub wprowadzonych w danej instytucji zmian technicznych, organizacyjnych, prawnych lub innych.
Weryfikacja polega na sprawdzeniu dwóch stanów:
1. Stanu po wprowadzeniu zmian
2. Stanu przed wprowadzeniem zmian.
Weryfikacja powinna udzielić odpowiedzi na 2 pytania:
1. Jak jest?
2. Dlaczego jest tak jak jest?
BADANIA WYJAŚNIAJĄCE
Są albo badaniami teoretycznymi bądź praktycznymi Albo diagnostycznymi bądź weryfikacyjnymi.