Materialne prawo administracyjne
Prawo tworzenia związków zawodowych i wstępowania do nich mają pracownicy bez
względu na podstawę stosunku pracy. Mają je także osoby wykonujące pracę na podstawie
umowy ajencyjnej, jeżeli nie są pracodawcami. Do związków zawodowych mogą wstępować
również osoby wykonujące pracę nakładczą. Przejście na emeryturę lub rentę nie pozbawia
pracownika przynależności oraz prawa wstępowania do związków zawodowych. Również
osoby bezrobotne zachowują prawo przynależności do związków zawodowych. Ustawa
stanowi, że nikt nie może ponosić ujemnych następstw z powodu przynależności do
związków zawodowych lub pozostawania poza nimi albo z powodu wykonywania funkcji
związkowej.
Związki zawodowe mają prawo tworzyć ogólnokrajowe zrzeszenia (federacje)
związków zawodowych. Ogólnokrajowe związki zawodowe i zrzeszenia związków
zawodowych mogą tworzyć ogólnokrajowe organizacje międzyzwiązkowe (konfederacje).
Organizacje związkowe, w tym federacje i konfederacje, mają prawo tworzenia
międzynarodowych organizacji pracowniczych i wstępowania do nich.
Konstytucję stosuje się bezpośrednio – jeśli ustawy, rozporządzenia są sprzeczne z
konstytucją to są nieważne.
Prawo adm. mat. – jeden z działów prawa.
3 grupy:
1. Prawo adm. ustrojowe – określające ustrój gminy, powiatu, województwa, samorządu
terytorialnego;
2. Prawo proceduralne adm. – to które jest zawarte w KPA; pokazuje w jaki sposób działa
adm.
3. Prawo adm. materialne – wszystkie ustawy rozporządzenia, kodeks drogowy, prawo
budowlane, prawo ochrony środowiska, o zagospodarowaniu przestrzennym, podatkowe,
wodne.
Prawo materialne – zawiera normy ustanawiające wzajemne uprawnienia i obowiązki
organów administracji państwowej i podmiotów znajdujących się na zewnątrz adm pań jako
część aparatu państwowego. Każdemu uprawnieniu organu adm pań odpowiada określony
obowiązek podmiotu organizacyjnie mu nie podporządkowanego. I odwrotnie, każdemu
obowiązkowi adm pań odpowiada stosowne uprawnienie podmiotu znajdującego się na
zewnątrz adm pań itd.
Źródła prawa: ustawy, rozporządzenia z mocą ustawy, umowy międzynarodowe, uchwały
Sejmu i Senatu, rozporządzenia, zarządzenia, uchwały innych organów np. Rady Ministrów,
KRRiT)
Wprowadzanie aktów prawnych w życie (3 rodzaje):
1. Decyzja adm. – akt woli organu adm (najniższym wójt lub burmistrz, prezydent miasta,
minister, prezes RM), który przyznaje nam jakieś uprawnienia albo nakłada obowiązki.
Zostaje wydana w wyniku postępowania adm. Decyzję wydaje się tylko według prawa
zawartego w ustawie lub rozporządzeniu wydanym na podstawie ustawy, ale nie
zarządzenia (dotyczy podległych urzędników, nie obywateli).
Jeżeli brak zezwolenia – prawo do decyzji odmiennej.
Decyzja wydana w I instancji (wójt, burmistrz, prezydent miasta) Þ do wojewody (o ile
ustawa przewiduje) lub do Samorządowego Kolegium Odwoławczego.
Decyzja w II instancji jest decyzją ostateczną. Decyzję z II można zaskarżyć do Sądu
Adm. – NSA.
Decyzje wydawane na wniosek obywatela przez właściwy organ adm. lub z urzędu przez
ten organ nie na wniosek np: o wydanie pozwolenia na broń – tylko wniosek obywatela,
na budowę domu. Z urzędu: nakaz rozbiórki budowli.
Decyzje Konstytucyjne – taka, kiedy nabywa się prawo, którego się dotychczas nie
miało, Deklaratoryjne – taka, która tylko stwierdza istnienie uprawnienia np: wydanie
decyzji o przyznanie emerytury, wydanie dyplomu.
2. Przez samych obywateli bezpośrednio
a) Kodeks drogowy,
b) Prawo o ochronie środowiska.
Organy adm. mają prawo tylko kontrolować, czy stosujemy się do przepisów, o ile nie to
może nakłonić do nałożenia kary (już musi być decyzja
decyzja adm. – dlaczego I na jakiej
podstawie).
3. Wykonanie tego prawa poprzez czynności materialno – techniczne adm.
Adm. prowadzi rejestry I ewidencje. Nabycie samochodu i rejestracja w urzędzie. Wpis
to tylko czynność, ale odmowa wpisania samochodu to już decyzja.
Jak się odmawia ZAWSZE musi być decyzja (organ adm. musi wydać decyzję gdyż
wtedy można ją zaskarżyć do NSA.
Różnice pomiędzy decyzją a zaświadczeniem.
Decyzja – akt woli adm., zaświadczenie – akt wiedzy adm. (na podstawie rejestru).
WÓJT Jedną z form konkretyzacji jest decyzja. Wójt wydaje rocznie 2,5 tys. Decyzji, dotyczą one ochrony środowiska, zabudowywania i zagospodarowania terenu, przyznania pomocy
społecznej, konstytucyjnej wolności stowarzyszania się.