Starsza szkoła historyczna – metodologiczno ekonomiczna
Starsza szkoła historyczna zwana również szkołą metodologiczną a to dlatego że
rzuciła wyzwanie ekonomi klasycznej właśnie na polu metodologii ekonomicznej. To
wyzwanie polegało na zakwestionowaniu poglądów fizjokratów o istnieniu obiektywnych
praw ekonomicznych, które miałyby wszechstronną moc obowiązującą. Zdaniem
przedstawicieli starszej szkoły historycznej prawa ekonomiczne nie mogą powszechnie
rządzić zjawiskami gospodarczymi należy je zawsze rozważać, analizować w odniesieniu do
konkretnego, dokładnie określonego miejsca i czasu, do konkretnych warunków rozwoju
danego narodu do konkretnych okoliczności które tym prawem towarzyszą. Twórcą
i najbardziej znanym przedstawicielem tego nurtu w ekonomi był;
Wilhelm Georg Friedrich Roscher (1817-1894) autor książki „Historia ekonomiki
narodowej Niemiec" (1874), autor 5-cio tomowego dzieła „System gospodarstwa
społecznego" (1854-1894) oraz rozprawy zatytułowanej „Zarys wykładów o gospodarce
państwa według metody historycznej" (1843). Właśnie w tej ostatniej rozprawie zawarł
krytykę ekonomi klasycznej, krytykę skierowaną przeciwko stosowanej przez ekonomie
klasyczną metodologii. Roscher uważał że ekonomia klasyczna w zbyt daleko idącym
stopniu zajmuje się pewnymi uogólnieniami, abstrakcją, za bardzo matematyką. Teorie
ekonomi klasycznej są jego zdaniem za bardzo abstrakcyjne, są pozbawione realnych
odniesień do rzeczywistości gospodarczej do sytuacji które zachodzą realne i na podstawie
których te prawa w ekonomi zostały sformułowane. Twierdził że znaczna część ekonomi
klasycznej wykazuje podobieństwo do matematyki właśnie że obfituje w liczne uogólnienia
i abstrakcje.
Bruno Hildebrand (1812-1878) „Gospodarka narodowa w teraźniejszości i
przyszłości" (1843).
Karl Gustav Adolf Knies (1821-1898) „Ekonomia polityczna z punktu
widzenia metody historycznej" (1853).